IGTL: na kolej trzeba wydawać 3 mld euro rocznie

IGTL: na kolej trzeba wydawać 3 mld euro rocznie

10 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przedstawiciele ponad stu firm podpisali się pod listem, który Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, wysłała w piątek do premier Ewy Kopacz poinformowała Izba w specjalnym komunikacie. W liście do szefowej rządu IGTL prosi o pilne rozpoczęcie rozmów w sprawie zarządzania i odbudowy narodowej infrastruktury kolejowej, w szczególności przez PKP PLK.

Fot. PKP PLK

Apelujemy o pilne rozpoczęcie przez stronę rządową oraz przedsiębiorstwa odpowiedzialne za odbudowę, utrzymanie i zarządzanie polską infrastrukturą kolejową, w szczególności przez PKP Polskie Linie Kolejowe, dialogu z nami. Chcemy wspólnie rozwiązać problemy, które dotyczą nas wszystkich, a w pierwszej kolejności, pasażerów i przewoźników kolejowych pasażerskich i towarowych - napisano w liście.

Zdaniem IGTL, mnożenie się procedur i konfliktów, prowadzących do blokowania zaplanowanych inwestycji, uniemożliwia skuteczną realizację projektów, których celem jest odbudowa i utrzymanie infrastruktury kolejowej w Polsce przy istotnej pomocy finansowej ze strony Unii Europejskiej.

Poszkodowanymi obecnego stanu zarządzania polską infrastrukturą kolejową i dużego ryzyka paraliżu prowadzonych projektów jej odbudowy, modernizacji i utrzymania są pasażerowie i klienci kolejowych przewoźników towarowych, a także przedsiębiorcy świadczący szeroko rozumiane usługi na rzecz kolei stwierdzono  w liście do premier Kopacz

izba zwraca uwagę, że naszym wspólnym interesem powinno być, w pierwszej kolejności, zagwarantowanie systematycznego i skutecznego rozwoju polskiej infrastruktury kolejowej, której odbudowa i głęboka modernizacja, jest fundamentem rozwoju polskiej gospodarki - nowoczesnej i konkurencyjnej – w Unii Europejskiej, będącej jednym z gwarantów jej trwałego wzrostu.

Bez szczerego i otwartego dialogu nie można rzetelnie przygotować, a następnie sprawnie i odpowiedzialnie realizować zamówień publicznych w obszarze infrastruktury kolejowej stwierdzono w liście.

Według IGTL dialog z udziałem strony rządowej powinien mieć na celu m.in zapewnienie skutecznego i pełnego wykorzystania środków unijnych z perspektywy budżetowej 2014-2020; przyspieszenie procesów inwestycyjnych, realizowanie inwestycji nastawionych na odbiorcę, wypracowanie modelu kooperacji między zamawiającym a wykonawcami robót budowlanych, usługodawcami, producentami oraz dostawcami materiałów i systemów automatyki kolejowej, przy udziale prawników i ekonomistów, gwarantującego uczciwą i bezpieczną współpracę stron a także doprowadzenie do stosowania przez zamawiającego polubownych metod rozwiązywania sporów, zamiast długotrwałych i niepotrzebnych procesów sądowych.

W liście IGTL stwierdzono, że nakłady gwarantujące zatrzymanie degradacji infrastruktury kolejowej powinny być nie mniejsze niż 3 miliardy EURO pokrywane z funduszy krajowych i ujęte w budżecie państwa. Zwrócono też uwagę, że apel o wypracowanie modelu współpracy zgodny jest z projektem z dnia 15 czerwca 2015 r. zaleceń Rady Unii Europejskiej w sprawie krajowego programu reform Polski na 2015 r. oraz zawierające opinię Rady na temat przedstawionego przez Polskę programu konwergencji na 2015 r.

Współautorami listu są przedstawiciele ponad stu firm, reprezentowanych przez Izbę Gospodarczą Transportu Lądowego, które uczestniczą w realizacji ponad 50 proc. inwestycji kolejowych prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Pod pismem do premier Kopacz w imieniu IGTL podpisała się Marita Szustak, wiceprezes zarządu Izby i Przewodnicząca Sekcji Budownictwa Kolejowego.