Transport miejski FCC żąda od Olsztyna 320 mln zł za wirtualne prace

FCC żąda od Olsztyna 320 mln zł za wirtualne prace

13 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Hiszpańska spółka FCC Construction, która z powodu opóźnień została wyrzucona z placu budowy linii tramwajowej, złożyła przeciwko miastu pozew do sądu okręgowego. Chce prawie 322 mln zł odszkodowania. Olsztyński ratusz stanowczo zaprzecza zasadności i wysokości jakichkolwiek roszczeń twierdząc, że zmiana wykonawcy odbyła się zgodnie z prawem.

Fot. olsztyn.eu

W uzasadnieniu pozwu do sądu Hiszpanie stwierdzili, że „opóźnienia są winą urzędu miasta, który np. zwlekał z uzgodnieniem projektu linii tramwajowej oraz są wynikiem prac archeologicznych przy Wysokiej Bramie”. Odmiennego zdania są władze miasta, które podkreślają, że przyczyny rozwiązania umowy leżały wyłącznie po stronie wykonawcy, a dalsze jej niewykonywanie, jak i niedotrzymywanie składanych obietnic zwiększenia zaangażowania, nie mogło być dłużej tolerowane.

Urzędnicy tłumaczą, że FCC przez dwa lata nie była w stanie dokończyć projektowania linii, podczas gdy nowemu wykonawcy wystarczyło na to kilka miesięcy.

„Analizując pozew FCC nie sposób nie zauważyć w nim kuriozalnych twierdzeń o wykonaniu przez FCC takich wirtualnych robót, jak podwójne torowisko z podbudową tłuczniową. Wykonana przez niezależnego Inżyniera Kontraktu wycena robót FCC na dzień rozwiązania kontraktu opiewa na kwotę 15.341.810,66 zł, co oznacza, że po dwóch latach realizacji kontraktu FCC osiągnęło 6,14 proc. zaawansowania robót, wykorzystując na to ¾ czasu przewidzianego na całą realizację. Wbrew twierdzeniom pozwu Inżynier nie stwierdził, żeby FCC wykonało jakikolwiek odcinek torowiska” – można przeczytać w oświadczeniu Piotra Grzymowicza, prezydenta miasta.

Przypomina on, że FCC nie było w stanie skończyć w Polsce również innych kontraktów, w efekcie czego doszło do rozwiązania przez PKP PLK umowy na budowę linii kolejowej E59 Poznań - Czempiń. Firma ta odstąpiła również od robót na obwodnicy Szczuczyna, zakontraktowanych w ramach umowy z GDDKiA.

„Dzisiejsze dolegliwości związane ze spiętrzeniem prac wynikają w dużej mierze z opóźnień, bierności i indolencji odpowiedzialnych za realizację kontraktu tramwajowego pracowników FCC” – czytamy w oświadczeniu ratusza. Niemniej, władze Olsztyna zapewniają, że teraz inwestycja jest realizowana zgodnie z terminami, a jej zakończenie planowane jest na przełom października i listopada bieżącego roku.
 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Regulatorzy rynku kolejowego spotkali się w Krakowie Regulatorzy rynku kolejowego spotkali się w Krakowie
Następny artykuł ARP złożyła wniosek o przejęcie Przewozów Regionalnych ARP złożyła wniosek o przejęcie Przewozów Regionalnych