Wrocław walczy o 500 mln zł na remont linii do Oleśnicy

Wrocław walczy o 500 mln zł na remont linii do Oleśnicy

20 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia zaapelował do premier Ewy Kopacz o umieszczenie na liście projektów podstawowych, realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, rewitalizacji linii kolejowej nr 143 na odcinku Kluczbork – Oleśnica – Wrocław Mikołajów. Inwestycja warta pół miliarda złotych jest obecnie przedsięwzięciem rezerwowym.

Fot. wroclaw.pl

Wrocław jest centralnym miastem jednej z największych i najważniejszych polskich aglomeracji. Aglomeracji, która rośnie zarówno gospodarczo, jak i demograficznie.

„Chcąc zilustrować dynamikę naszego rozwoju warto powiedzieć, że w ostatnich dziesięciu latach bezrobocie spadło tutaj z ponad trzynastu do czterech procent. Możemy też chwalić się dziesięciokrotnym przyrostem ruchu pasażerskiego, obsługiwanego przez tutejsze lotnisko. Ciekawym, nie zawsze korzystnym zjawiskiem, towarzyszącym naszemu rozwojowi, jest przyrost ruchu samochodowego. Dziesięć lat temu dziennie wjeżdżało do Wrocławia 40.000 samochodów, dziś - każdego dnia - już niemal 200.000” – czytamy w liście Rafał Dutkiewicza do premier Kopacz.

Prezydent Wrocławia wskazuje, że jednym z najbardziej pożądanych elementów wsparcia rozwoju miasta w przyszłości, a także znakomitym narzędziem, by zapanować nad niekorzystnymi zjawiskami komunikacyjnymi jest budowa Kolei Aglomeracyjnej.

„Wraz z marszałkiem Województwa Dolnośląskiego zajmujemy się tym przedsięwzięciem. Jedną z jego części jest połączenie kolejowe pomiędzy Wrocławiem a Oleśnicą (jedno z tych połączeń, gdzie potoki podróżnych mogą być bardzo, bardzo duże). Modernizacja tej trasy kolejowej znalazła się wprawdzie w tzw. Krajowym Programie Kolejowym jednak jako inwestycja z listy rezerwowej” – podkreśla Dutkiewicz.

„Chcę gorąco zaapelować, aby raz jeszcze analizując uchwalany Program umieścili Państwo przywoływaną inwestycję wśród podstawowych, objętych gwarantowanym finansowaniem. Będzie to gest pokazujący znakomite zrozumienie i wyczucie problematyki rozwoju aglomeracyjnego, gest gwarantujący jeszcze szybszy rozwój największej aglomeracji Dolnego Śląska” – wskazuje prezydent Wrocławia.

Przypomnijmy, że wśród projektów podstawowych realizowanych z POIiŚ na terenie Dolnego Śląska są takie inwestycje jak modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław – Poznań (ok. 500 mln zł + 1,5 mld zł z CEF), E30 na odcinku Legnica – Wrocław – Opole (wdrożenie ERTMS/ETCS – ok. 55 mln zł) oraz C-E 59 na odcinku Wrocław Brochów/Grabiszyn – Głogów – Zielona Góra – Rzepin – Szczecin Podjuchy (ok. 1 mld zł). Z kolei na liście rezerwowej znalazły się prace na liniach kolejowych: nr 143 na odcinku Kluczbork – Oleśnica – Wrocław Mikołajów (500 mln zł), C-E 30 na odcinku Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów (300 mln zł), C-E 59 na odcinku Wrocław – Kamieniec Ząbkowicki (500 mln zł).

Poza tym podstawowym projektem z dolnośląskiego RPO jest rewitalizacja linii kolejowej nr 292 Jelcz Miłoszyce – Wrocław Osobowice (95 mln zł), zaś PLK ze środków krajowych mają zamiar dokończyć modernizację linii nr 274 Wrocław - Zgorzelec na odcinku Wrocław - Jelenia Góra (42 mln zł).

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PKP Cargo: za tydzień mediacje w sporze zbiorowym PKP Cargo: za tydzień mediacje w sporze zbiorowym
Następny artykuł PKP IC pochwali się nowymi wagonami [zobacz gdzie i kiedy] PKP IC pochwali się nowymi wagonami [zobacz gdzie i kiedy]