CZT: czas na poważne konsultacje Krajowego Programu Kolejowego

CZT: czas na poważne konsultacje Krajowego Programu Kolejowego

23 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do 11 sierpnia 2015 można składać uwagi w procesie konsultacjach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Dokument ten określi na jakie inwestycje kolejowe wydane zostaną środki unijne z najbliższej perspektywy. Centrum Zrównoważonego Transport zachęca do składania licznych uwag w procesie konsultacji i wyjaśnia dlaczego.

Fot. PNI

W opinii przedstawionej przez Centrum Zrównoważonego Transportu, w przedstawionym do opiniowania dokumencie rzuca się w oczy brak określenia rezultatu zaplanowanych działań

-W przypadku WPIK dla każdego zadania była przypisana liczba kilometrów wymienionych torów. W KPK tego nie ma. Co więcej, nazwy projektów nie określają charakteru prac (modernizacja, rewitalizacja, remont itd.), zamiast tego większość zadań nosi nazwę: Prace na linii kolejowej..." - nie wiadomo jakiego rodzaju prace i na jakich odcinkach - stwierdzają przedstawiciele CZT.

Autorzy opracowania zwracają uwagę, że w przypadku niektórych projektów nie określono nawet linii. Te projekty to np. udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska (1,7 mld zł), udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych z Dolnego Śląska (679 mln zł), zwiększenie kolejowej dostępności regionów atrakcyjnych turystycznie (900 mln zł), zwiększenie dostępności magistrali E20 i C-E20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych (1,4 mld zł) czy wreszcie projekty poprawy infrastruktury finansowane ze środków krajowych (rekompensata za emisję obligacji przez PLK) za 1,7 mld zł.

CZT wskazuje też, że zdecydowana większość środków zaplanowana jest na lata 2019-2020. Na rok 2016 i 2017 wydatki zaplanowano dużo niższe niż na rok 2015.  Oznacza to, że po raz kolejny projekty na nową perspektywę unijną nie są przygotowane.

-Środków na najbliższe lata  zaplanowano mało tylko dlatego, że nie ma gotowych projektów na które można by je wydać. W WPIK fundusze były pierwotnie rozłożone równomiernie. W połowie realizacji znowelizowano WPIK, bo oczywiście były opóźnienia w wykonaniu i środki przesunięto na ostatnie lata- stwierdzono w analizie.

- Według danych z projektu KPK z przeznaczonych pierwotnie w WPIK do wydania do 2015 roku 37 mld zł w latach 2011-14 wydano zaledwie 15 mld zł, w roku 2015 planuje się wydanie 9 mld zł. CZT jest pewne, że nie uda się wydać do końca 2015 roku aż 13 mld zł z pierwotnie planowanej kwoty. W przypadku KPK, w którym już na początku zakłada się kumulację wydatków w ostatnich latach oznacza to brak zleceń dla wykonawców przez najbliższe 2-3 lata. Później będą musiały znaleźć się kilkukrotnie większe moce, żeby wykonać bardzo szeroko zakrojone prace - stwierdzają autorzy z CZT.

Krajowy Program Kolejowy stanowi kontynuację Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015. W dokumencie odnajdziemy zarówno listę projektów planowanych do finansowania w ramach CEF i POIiŚ jak i Regionalnych Programów Operacyjnych.