Transport rozjazdów Track Tec sprawdzony na torach

Transport rozjazdów Track Tec sprawdzony na torach

07 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Track Tec wdrożył zapowiadane nowatorskie rozwiązanie w zakresie przewozu bloków rozjazdów na podrozjazdnicach strunobetonowych. Polega ono na wykorzystaniu urządzenia ładunkowego zamontowanego na wagonie towarowym, które zapewnia bezpieczny przewóz całych bloków rozjazdów i ich bezpośredni montaż na placu budowy.

Fot. Track Tec

Zmontowane w zakładzie w Zawadzkiem bloki dwóch rozjazdów R300 zostały przewiezione na własnych wagonach ze specjalistycznymi urządzeniami ładunkowymi do stacji Sosnowiec Południowy. 2 września br. zostały wykonane operacje na stacji, rozładunek i ułożenie bloków na miejscu zabudowy z wykorzystaniem żurawia kolejowego o udźwigu 45 ton i trwały, w przypadku pierwszego rozjazdu, ok. 3,5 godziny.

„Biorąc pod uwagę fakt, że była to pierwsza taka operacja wykonana przez Track Tec dla wykonawcy robót torowych CTL Service zakładamy, że w przyszłości czas ten będzie krótszy. Cała operacja trwa wielokrotnie krócej od praktyki dzisiejszej” – czytamy w komunikacie Track Tec.

Urządzenie UR-1 dostosowane jest do zamontowania na produkowanym seryjnie wagonie -platformie z obniżoną podłogą (typ 423Z, seria Uai), a jego montaż nie wymaga ingerencji w konstrukcję, czy też układ biegowy lub hamulcowy wagonu. Po załadunku bloku rozjazdu i ustawieniu urządzenia w pozycji transportowej wagon wraz z ładunkiem może być przewożony na sieci kolejowej.

Konstrukcja urządzenia ładunkowego umożliwia załadunek zmontowanych bloków krzyżownicy i bloków szyn łączących w pozycji poziomej, a następnie po zamocowaniu ładunku do ramy urządzenia uniesienie jej za pomocą układu siłowników hydraulicznych sterowanych centralnie, wg opracowanego programu, do pozycji ukośnej (68 stopni). Tak przewożone mogą być rozjazdy o promieniu do R500 zmontowane na podrozjazdnicach strunobetonowych. Track Tec finalizuje prace nad przewozem rozjazdów o większych promieniach.

Operacje podnoszenia oraz opuszczania ram, na których zamontowane są bloki rozjazdów możliwe są do realizacji zarówno w cyklu automatycznym jak i ręcznym, zapewniając w każdym przypadku zarówno pełne bezpieczeństwo obsługi, jak i bezpieczeństwo techniczne urządzeń i bloków rozjazdów. Całość dostosowana jest do najwyższych wymogów technologii transportu i przenoszenia zmontowanych bloków zapewniając ich sztywność oraz gwarancje utrzymania parametrów technicznych i eksploatacyjnych.

Przewóz tak dużych segmentów, nie był stosowany dotąd w Polsce, gdyż możliwość taką dawało tylko użycie zagranicznych pojazdów specjalnych, natomiast opracowana w Track Tec metoda umożliwia przewóz całego zmontowanego rozjazdu na trzech wagonach w dowolne miejsce na sieci kolejowej.

Po przyjeździe na plac budowy, blok rozjazdu jest opuszczany do pozycji poziomej i po zdjęciu zabezpieczeń mocujących, układany jest przez żuraw kolejowy wprost na przygotowane podtorze.

Urządzenie UR-1 posiada napęd hydrauliczny zasilany z własnego agregatu, a jego konstrukcja całkowicie spełnia wymagania bezpieczeństwa przewidziane w odpowiednich normach. Urządzenie zostało dopuszczone do eksploatacji przez TDT.

Track Tec dysponuje czterema zestawami po trzy wagony do przewozu bloków rozjazdów. Posiada również żuraw kolejowy o udźwigu 45 ton, umożliwiający nie tylko rozładunek bloków na placu budowy, ale także przewóz bloków, w tym pod siecią.

Efektami wdrożenia rozwiązania Track Tec są jednoznaczna odpowiedzialność za jakość zabudowanych rozjazdów, zachowanie geometrii rozjazdu w wyniku montażu u producenta, skracanie czasu realizacji robót oraz zamknięć torowych, minimalizacja dolegliwości dla przewoźników wynikających z prowadzonych w infrastrukturze kolejowej robót.

Inicjatywa i poniesione przez Track Tec koszty na realizację projektu będą z pewnością ważnym wkładem we wdrażanie innowacji w realizację procesów inwestycyjnych na polskiej kolei.

„Wszystkim nam powinno zależeć na efektywnym wykorzystaniu środków unijnych, a stosowane technologie winny zapewniać zakładane okresy użytkowania elementów infrastruktury kolejowej. Rozwiązanie Track Tec jest konkretną, sprawdzoną propozycją dla  PKP PLK, wychodzącą naprzeciw jej zamierzeń w zakresie optymalizacji procesu logistyki i zabudowy rozjazdów” – przekonuje spółka.