Rząd zatwierdził Krajowy Program Kolejowy

Rząd zatwierdził Krajowy Program Kolejowy

15 września 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rada Ministrów przyjęła Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu. Plan inwestycji kolejowych przewiduje wydanie 67,5 miliardów złotych.

Fot. PKP PLK

Krajowy program kolejowy ma być realizowany do końca 2023 r. Jego wykonawcą będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Nadzorowanie programu powierzono ministrowi odpowiedzialnemu za transport. Na inwestycje kolejowe przeznaczono 67,5 mld zł.

Dzięki KPK planowane jest zwiększenie w Polsce długości odcinków linii kolejowych pozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością powyżej 160 km/h. Znacząco mają poprawić się warunki kolejowych przewozów towarowych, co powinno dać impuls rozwojowy wielu regionom w Polsce.

Przewidziano też wzrost długości linii kolejowych wyposażonych w ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym oraz zwiększenie liczby skrzyżowań dwupoziomowych i zmodernizowanych przejazdów kolejowych. Powinno to przynieść efekt w postaci większego komfortu i bezpieczeństwa podróży. Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się będą miały lepsze możliwości dostępu do transportu kolejowego.

Wśród najważniejszych zadań programu wymieniono także osiągnięcie korzystniejszego czasu przejazdu pociągów względem transportu drogowego, inwestycje w ciągu „Magistrali Wschodniej” na trasach: Rzeszów/Kielce – Lublin – Białystok – Olsztyn;  poprawienie infrastruktury obsługującej kolejowe przejścia graniczne na styku linii normalno- i szerokotorowych oraz położonych na tych obszarach odcinaków linii szerokotorowych.

Kolejnym z zadań KPK jest lepsze skomunikowanie Warszawy z innymi regionami, poprawa połączeń między miastami wojewódzkimi, a przede wszystkim z ośrodkami gospodarczymi, a także zapewnienie sprawnych połączeń kolejowych z portami morskimi w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

Wśród przewidywane efektów programu wymieniono m.in.: zwiększenie długości torów o dopuszczalnym nacisku (równym lub większym) 221 kN na oś, co oznacza poprawę warunków wykonywania przewozów towarowych, zwiększenie prędkości kursowania pociągów towarowych na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK oraz wzrost udziału kolejowych przewozów intermodalnych w towarowych przewozach kolejowych ogółem.