PKP PLK ogłosiła przetarg na ostatni odcinek 51 km trasy z Łukowa do Parczewa. Rewitalizacja zapewni alternatywną trasę dla modernizowanej linii nr 7 Warszawa - Lublin.
Rozpoczęcie prac na linii Łuków-Parczew planowane jest w 2016 roku, a zakończenie na początku 2017 roku. Po modernizacji całego odcinka Łuków - Lublin pociągi pojadą tą trasą z prędkością do 120 km/h. Zanim zarządca infrastruktury kolejowej przystąpi do realizacji tego zadania, przygotuje połączenie Łuków – Lublin, które będzie trasą objazdową, głównie dla ruchu towarowego. Takie rozwiązanie ma zapewnić sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych podczas modernizacji.
Liczący 51 km odcinek Łuków – Parczew to ostatni etap przygotowanej alternatywnej linii obwodowej z Łukowa do Lublina i tym samym tworzenie sprawnego 100 km ciągu przewozowego. Rewitalizacja nieczynnej obecnie trasy umożliwi także wznowienie przewozów pasażerskich z Łukowa do Parczewa, a dalej do Lubartowa i Lublina.
Linia kolejowa nr 7 łącząca m.in. Warszawę z Lublinem spełnia istotną rolę w obsłudze ruchu krajowego w korytarzu pomiędzy Warszawą a granicą z Ukrainą i jest także istotnym elementem międzynarodowego korytarza transportowego w osi Morze Czarne – Morze Bałtyckie. Projekt realizowany w ramach POIiŚ 7.1-73 pn. "Modernizacja linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa - Dorohusk na odcinku Otwock – Lublin".