PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację tzw. małej linii obowodowej w Warszawie. Na jednej ze stacji zbudować zamierza węzeł przesiadkowy łączący z drugą linią metra. Modernizacja prowadzona będzie w trybie pełnego zamknięcia co oznacza, że ruch na linii zostanie wstrzymany przynajmniej na jeden sezon budowlany.
Pociągi jadące od strony Legionowa będą kończyć bieg na stacji Warszawa Gdańska. W ramach inwestycji przebudowane zostaną trzy przystanki: Warszawa Koło, Warszawa Kasprzaka i Warszawa Zachodnia Peron 8 (dawna Warszawa-Wola). Powstaną także dwa dodatkowe przystanki: Warszawa Obozowa i Warszawa Powązkowska. Perony na wszystkich stacjach zostaną wyposażone w wiaty, ławki nowe oświetlenie i oznakowanie oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością.
Warszawa Koło ma stać się dużym zintegrowanym centrum przesiadkowym, łączącym kolej z komunikacją miejską, w tym z drugą linią metra. Nad ulicą Górczewską poprowadzone zostaną dwie kładki ułatwiające dotarcie do planowanych wyjść ze stacji podziemnej kolejki. Plany modernizacji nie uwzględniają jednak ulokowania punktów handlowych. - Możliwe jest jedynie zainstalowanie biletomatów, jeśli taka będzie wola przewoźników - powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK
Wraz z modernizacją trzech przystanków PKP PLK przewiduje też przebudowę siedmiu wiaduktów, w tym najstarszego zbudowanego jeszcze w XIX wieku wiaduktu nad ulicą Obozową. Zbudowana tam zostanie całkiem nowa konstrukcja, podobnie jak nad ulicami Wolską oraz Kasprzaka.
Przetarg na modernizację małej linii obwodowej jest drugim etapem inwestycji w kolej aglomeracyjną. Łączna wartość inwestycji sięgnie 2 mld zł. Inwestycja w w stacje Koło, Kasprzaka i Peron 8 kosztować ma około 500 mln zł. -Usprawnienie ruchu aglomeracyjnego to jeden z podstawowych celów inwestycji PKP PLK przewidzianych 2023 na które przeznaczymy 67 mld zł – zapowiedział Marcin Mochocki.
Przetarg na modernizację linii obwodowej w Warszawie jest jednym z siedmiu projektów zgłoszonych przez PLK do nowego unijnego instrumentu finansowania projektów infrastrukturalnych "Łącząc Europę" (CEF) . Wszystkie projekty zostały ocenione pozytywnie przez eksperów Komisji Europejskiej, którzy przyznali PLK dofinansowanie w kwocie ponad 7 mld zł.