Prezydent Białegostoku chce więcej połączeń kolejowych z Warszawą

Prezydent Białegostoku chce więcej połączeń kolejowych z Warszawą

23 października 2015 | Autor: RW | Źródło: Urząd Miasta Białystok
PODZIEL SIĘ

Tadeusz Truskolaski skierował do Ministerstwa Infrastruktury i PKP Intercity listy, w których zaapelował, aby liczba połączeń z Białegostoku do Warszawy nie była mniejsza niż przed remontem infrastruktury kolejowej. –Z zaskoczeniem przyjąłem informację, że od 13 grudnia na trasie Białystok -Warszawa kursować będzie tylko 6 par pociągów dalekobieżnych stałego kursowania zamiast dotychczasowych jedenastu – napisał prezydent Białegostoku.

Prezydent Białegostoku chce więcej połączeń kolejowych z Warszawą
Fot.Patryk Farana

Samorządowiec zwraca uwagę, że połączenia kolejowe odgrywają bardzo istotną rolę w rozwoju gospodarczym i społecznym każdego regionu. Szczególnie istotne są w przypadku województw Polski Wschodniej. Zmniejszanie liczby połączeń oznacza duże utrudnienia w komunikacji ze stolicą kraju.

– Chcę wyrazić stanowczy sprzeciw wobec decyzji spółki o zmniejszeniu liczby pociągów (…). Moim zdaniem, ale przede wszystkim zdaniem mieszkańców naszego miasta i regionu, jest to traktowanie Białegostoku i Podlasia jako Polski B – zaznaczył Tadeusz Truskolaski w liście do MIR.

Prezydent Białegostoku przypomniał, że ograniczenie liczby połączeń z Warszawą stoi w sprzeczności z zapowiedziami sprzed rozpoczęcia przebudowy trasy kolejowej Białystok-Warszawa. Przewoźnicy zapewniali wówczas, że po zakończeniu prac siatka połączeń nie pogorszy się.

– Ponadto po rocznym braku bezpośrednich połączeń kolejowych między Warszawą a Białymstokiem konieczna jest praca nad odzyskaniem, utraconych na rzecz transportu drogowego, pasażerów – wskazuje prezydent Białegostoku. – Ponoszonym więc znacznym nakładom finansowym na infrastrukturę kolejową powinna towarzyszyć poprawa oferty połączeń dla pasażerów, zarówno pod względem cenowym, jak i częstotliwości połączeń. Tak by po roku korzystania z transportu drogowego zaczęli decydować się na ten kolejowy – dodaje.

W przeciwnym razie – jego zdaniem – ograniczanie liczby połączeń może powodować dalszą marginalizację kolei jako istotnego elementu systemu transportowego w regionie.

Przypomnijmy, że od roku ruch kolejowy na trasie Warszawa-Białystok, stanowiącej część tzw. Rail Baltiki odbywa się z wykorzystaniem autobusowej komunikacji zastępczej, w związku z trwającą modernizacją i zamknięciem odcinka Tłuszcz-Sadowne. Pociągi mają wrócić na tę trasę od 13 grudnia, kiedy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy.