Blisko dwa tygodnie utrudnień na linii średnicowej w Warszawie

Blisko dwa tygodnie utrudnień na linii średnicowej w Warszawie

04 listopada 2015 | Źródło: ZTM Warszawa
PODZIEL SIĘ

Kolejowa podmiejska linia średnicowa idzie do krótkiego remontu. Prace rozpoczną się w piątek 6 listopada późnym wieczorem, a zakończą się w nocy z 17 na 18 listopada. W tym czasie wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich między Dworcem Zachodnim a Wschodnim. Efektem prac będzie zachowanie płynnego i punktualnego przejazdu pociągów na jednej z najbardziej obciążonych ruchem linii w Polsce. Aby maksymalnie skrócić czas zmian, prace będą prowadzone całodobowo przy utrzymaniu ruchu pociągów po jednym torze.

Fot. ZTM Warszawa

Przy robotach wykonawca musi zachować szczególne zasady bezpieczeństwa, gdyż demontaż i montaż elementów toru będzie prowadzony obok przejeżdżających pociągów. W ramach zadania będą zdemontowane i wymienione w tunelu średnicowym szyny oraz specjalne mocowania. Zastosowany jest tam specjalny tor, tzw. bezpodsypkowy.

– Prace na podmiejskich torach linii średnicowej były zaplanowane i uzgodnione z przewoźnikami. Są ujęte w rozkładzie jazdy pociągów dostępnym od 28 września. O zwróceniu uwagi na zmiany przypominają m.in. dodatkowe komunikaty przewodników – informują PKP Polskie Linie Kolejowe.

Kierunek zachodni

W trakcie prac pociągi SKM i KM jadące od strony Warszawy Wschodniej w kierunku Warszawy Zachodniej będą w większości przypadków kursować po torach podmiejskich (przez Warszawę Śródmieście). Wyjątkowo w najbliższy weekend (od 6.11 od godz. 22.00 do 9.11 do godz. 5.00) będą kursować torem nr 3 (południowym), wykorzystywanym zwyczajowo do obsługi ruchu w kierunku Warszawy Wschodniej. A zatem pasażerowie chcący w tych dniach jechać w kierunku zachodnim (na linię skierniewicką, radomską, łowicką, czy też na Lotnisko Chopina) będą musieli przejść – na przystankach Warszawa Powiśle i Warszawa Stadion – na peron nr 1, natomiast na przystanku Warszawa Śródmieście – na peron 1 lub 2.

Od godzin porannych w poniedziałek 9.11 pociągi jadące od strony Warszawy Wschodniej w kierunku Warszawy Zachodniej wrócą na swój „właściwy” tor (tor nr 4 – północny).

Kierunek wschodni

W całym okresie remontu pociągi SKM i KM jadące od strony Warszawy Zachodniej w kierunku Warszawy Wschodniej będą kursować po torach dalekobieżnych – przez Warszawę Centralną, z pominięciem przystanków Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście, Warszawa Powiśle oraz Warszawa Stadion.

Aby móc dostać się w rejon poszczególnych przystanków, które będą pomijane, należy skorzystać z oferty innych środków transportu ZTM – przede wszystkim tramwajów i autobusów obsługujących ciąg Alei Jerozolimskich.

Inne zmiany

W związku z pracami wiele pociągów skończy lub rozpocznie kursowanie na stacji Warszawa Zachodnia (linia skierniewicka, łowicka, radomska) lub na stacji Warszawa Wschodnia (linia otwocka, linia mińska, linia legionowska). Dla pasażerów chcących dostać się w rejon centrum Warszawy możliwe będzie skorzystanie z większości pociągów dalekobieżnych spółki PKP Intercity, z pociągów InterREGIO Przewozów Regionalnych, a także (od strony zachodniej) z pociągów WKD.

Pociągi SKM linii S1 będą kursowały (7 - 8 listopada) w relacji Warszawa Zachodnia – Pruszków, a w dniach od 9 do 17 listopada – w relacji Warszawa Śródmieście – Pruszków. Na odcinku Warszawa Śródmieście – Warszawa Zachodnia linia S1 będzie w obu kierunkach wahadłowo kursować torem południowym, obsługującym zwyczajowo ruch w kierunku Warszawy Wschodniej.

Na odcinku otwockim, zamiast linii SKM S1 na tory wyjadą pociągi linii S11, które w większości przypadków będą kursowały między Warszawą Wschodnią i Warszawą Aninem lub Otwockiem. Wybrane kursy S11 będą wydłużone do Warszawy Zachodniej.

Pociągi lotniskowe Kolei Mazowieckich linii RL będą kursowały wyłącznie na trasie Warszawa Wschodnia – Modlin. W związku z tym, zmniejszy się liczba pociągów obsługujących Lotnisko Chopina oraz dojazd na Służewiec, stąd osobom dojeżdżającym do pracy np. w rejon tzw. „Mordoru” i okolic, które zazwyczaj korzystały z pociągów KM linii RL proponujemy w okresie prowadzenia prac przejazd, w miarę możliwości, innymi środkami komunikacji ZTM.