Korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk pozwoli konkurować kolei z drogami

Korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk pozwoli konkurować kolei z drogami

13 listopada 2015 | Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
PODZIEL SIĘ

– Stworzenie i ciągłe rozwijanie kolejowego korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk pomoże w przesunięciu znacznej części ładunków z dróg na kolej - jako część całej sieci konkurencyjnego przewozu towarów – uważa Peter Gašperšič, słoweński minister infrastruktury.

Fot. Rafał Wilgusiak

Unijne kolejowe korytarze towarowe są integralną częścią europejskiej polityki transportowej, przedstawionej w Białej Księdze dot. transportu, wydanej przez Komisję Europejską w 2011 r. oraz częścią polityk narodowych państw członkowskich zaangażowanych w ich tworzenie. Jednym z nich, uruchomionym 10 listopada jest korytarz Bałtyk-Adriatyk (Rail Freight Corridor No. 5 – RFC5). Na swojej drodze, RFC5 spotyka się z pięcioma innymi korytarzami (w sumie jest ich 9), zapewniając tym samym skuteczne połączenie do wielu innych lokalizacji.

Korytarz biegnie na osi północ-południe, łącząc ze sobą oraz z głównymi portami Bałtyku i Adriatyku główne centra przemysłowe w Polsce, Czechach, Słowacji, Austrii, Słowenii i Włoszech.

RFC5 wspomoże rozwój handlu pomiędzy naszymi krajami oraz wpłynie na pogłębienie integracji europejskiej – wyjaśnia Ján Počiatek, słowacki minister ds. transportu. 

Celem korytarzy towarowych jest utworzenie w pełni zintegrowanego rynku wewnętrznego usług transportowych. – Wierzymy, że nam się to uda, ponieważ kolejowe korytarze towarowe są projektem całościowym, nie ograniczającym się tylko do inwestycji infrastrukturalnych. Korytarz Bałtyk-Adriatyk jest świetną platformą współpracy, umożliwiającą harmonizację krajowych procedur i zasad operacyjnych, zapewniając tym samym bazę dla bezproblemowego, transgranicznego transportu kolejowego – podkreśla Ladislav Němec, czeski wiceminister ds. transportu.

Aby osiągnąć ten cel, potrzebne było połączenie wysiłków wszystkich zaangażowanych stron. Ministerstwa ds. transportu, zarządcy infrastruktury, organy regulacyjne, przewoźnicy kolejowi i terminale położone wzdłuż korytarza, w ciągu ostatnich czterech lat ustanowiły struktury zarządcze w celu zapewnienia ram dla współpracy.

– Powstanie korytarza Bałtyk-Adriatyk pomogło wzmocnić współpracę pomiędzy naszymi krajami na wszystkich poziomach – zauważył Waldemar Sługocki, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury i rozwoju. 

Dzięki tej intensywnej współpracy, wszystkie systemy i procedury potrzebne do rozpoczęcia działalności przez RFC5 są dostępne dla klientów od 10 listopada.

Korytarzowe “jedno okienko” (One Stop Shop), powstałe jako kluczowy atrybut korytarza, umożliwi przedsiębiorstwom kolejowym i spedytorom aplikowanie w jednym miejscu o przepustowość wzdłuż całego korytarza. Oferta składa się z predefiniowanych tras pociągów, które można rezerwować w trakcie tworzenia lub obowiązywania rocznego rozkładu jazdy pociągów. Dodatkowo, zarządcy infrastruktury pracowali nad harmonizacją zasad działania na ich sieciach. Najwyższej klasy system informatyczny będzie stosowany do dostarczania żądanych przez przedsiębiorców danych, aby umożliwić im przygotowywanie jak najlepszej oferty spedycyjnej.

–  Przy pomocy korytarza Bałtyk-Adriatyk, nasze ministerstwa i zarządcy infrastruktury realizują podejście prorynkowe w przewozach kolejowych, wspierając rozwój portów morskich Adriatyku i Bałtyku oraz promując najbardziej przyjazny dla środowiska naturalnego sposób transportu towarów w Europie –  tłumaczy Graziano Delrio, minister infrastruktury i transportu Włoch.

Austriacki minister Alois Stöger dodał, że powstanie RFC5 jest ważnym pierwszym krokiem, ale na pewno nie końcem pracy nad jego rozwojem.

Przewozy zamawiane w ramach struktur korytarza zaczną być realizowane w grudniu 2016 r., wraz z wprowadzeniem rozkładu jazdy na rok 2017. Zaczynając od uruchomienia pierwszego pociągu, w celu zapewnienia najwyższej jakości usług, działanie korytarza będzie monitorowane poprzez ciągły nadzór ruchu pociągów, analizę ankiet przeprowadzanych wśród klientów oraz okresowe ewaluacje strategiczne.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Zakończono wymianę elewacji na Dworcu Centralnym Zakończono wymianę elewacji na Dworcu Centralnym
Następny artykuł PKP Intercity ma już 14 FLIRT-ów PKP Intercity ma już 14 FLIRT-ów