Świętokrzyskie planuje kolej metropolitalną i budowę łącznicy Czarnca - Włoszczowa

Świętokrzyskie planuje kolej metropolitalną i budowę łącznicy Czarnca - Włoszczowa

30 listopada 2015 | Autor: RW | Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
PODZIEL SIĘ

Radni województwa świętokrzyskiego przyjęli Program Rozwoju Infrastruktury Transportowej w regionie na lata 2014-2020. Dokument zawiera opis inwestycji planowanych do realizacji w nowej perspektywie finansowej UE. Wśród nich znajduje się szereg projektów kolejowych o wartości ok. 1,2 miliarda złotych.

Fot. Rafal Wilgusiak

– To niezwykle istotny dokument. Po pierwsze mamy konieczność jego przyjęcia, aby móc skutecznie wnioskować o środki unijne oraz właściwie z nich korzystać. Po drugie, chcemy działać w sposób planowy, uporządkowany i czytelny dla mieszkańców – wyjaśniał Jan Maćkowiak, podczas sesji wicemarszałek województwa świętokrzyskiego. – Program zawiera inwestycje, które chcemy zrealizować. Przede wszystkim, chcemy kontynuować to, co rozpoczęliśmy dotychczas pod względem projektowym i środowiskowym. W programie jest więcej inwestycji, niż chcemy planujemy, ale jest to zabieg celony, na wypadek, gdyby wcześniejsze inwestycje nie były możliwe do wykonania – dodaje.

W planie najwięcej miejsca zajmują inwestycje drogowe ich wartość to około 1,6-1,8 mld złotych. Pozostała częśc zostanie przeznaczona głównie na kolej i transport lotniczy. Łącznie w regionie istnieje dziesięć linii o łącznej długości prawie 700 km.

– Środki, które możemy wykorzystać, jeżeli chodzi o RPO, jest to 106 mln euro (ok. 450 mln zł) plus szacowany wkład własny 550-700 mln, natomiast z programu Polska Wschodnia to są 2 mld zł, ale do podziału między pięć województw i pięć miast, czyli dziesięciu beneficjentów – powiedział Urbanowski.

Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego Wojciech Siporski wśród kluczowych inwestycji wymienił m.in. budowę łącznicy kolejowej Czarnca - Włoszczowa Północ pozwalającą na połączenie linii Kielce – Częstochowa z Centralną Magistralą Kolejową (CMK). Umożliwiłoby to wyznaczenie nowej trasy kolejowej między Kielcami a Warszawą, Krakowem i Katowicami, jak też alternatywę dla połączenia linią kolejową nr 8, na której - w związku z planowanymi pracami modernizacyjnymi - może dochodzić do utrudnień w ruchu. Wartość inwestycji oszacowano na 42,8 mln zł.

Przyjęty program zakłada także m.in. prace na linii kolejowej nr 8 Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów (warte ok. 400 mln zł), na linii w kierunku Częstochowy Kielce – Żelisławice (ok. 200 mln zł), nr 25 Skarżysko – Sandomierz, w tym m.in. elektryfikacja na odc. Skarżysko - Kamienna – Tomaszów Mazowiecki z dostępem do budowanej stacji Opoczno Południe (ok. 200 mln zł), prace na liniii Końskie - Skarżysko (ok. 185 mln zł), a także inwestycje w przystanki, dworce i tabor (na pojazdy ma zostać przeznaczone 90 mln zł, z tego 80 mln zł na zakup i 10 mln zł na modernizację). 

Poza tym władze województwa planują nakłady na Świętokrzyski System Informacji Pasażerskiej (ok. 10 mln zł), rozwój infrastruktury technicznej systemu utrzymania pasażerskiego taboru kolejowego, umacnianie znaczenia i dalszą modernizację Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS) z uwzględnieniem skutecznej kooperacji międzywojewódzkiej oraz międzynarodowej (w szczególności między Polską, Ukrainą i Rosją).

Innym ambitnym planem województwa jest budowa Metropolitalnej Kolei Świętokrzyskiej, czyli spójnego połączenia kolejowego, umożliwiającego wyraźny wzrost wewnętrznej dostępności komunikacyjnej regionu. Zakłada ona wykorzystanie istniejącej sieci linii kolejowych. W pierwszym etapie powinno nastąpić uruchomienie takiej kolei łączącej Kielce ze stacją Włoszczowa Północ (po realizacji łącznicy), projektowanym Regionalnym Portem Lotniczym w Obicach i ośrodkami położonymi w północnym paśmie województwa. W dalszej kolejności rozważane będzie przedłużenie linii MKŚ w celu połączenia ośrodka wojewódzkiego z bardziej oddalonymi ośrodkami, zwłaszcza z rejonem zespołu uzdrowisk w Busku-Zdroju i Solcu-Zdroju.

Wątpliwa natomiast jest realizacja nowej łącznicy kolejowej Szczukowice-Kostomłoty. Planowany odcinek miał stanowić przedłużenie istniejącej łącznicy nr 568 Sitkówka Nowiny – Szczukowice w kierunku Warszawy i być alternatywnym szlakiem dla ruchu towarowego w węźle Kielce z Warszawy w kierunku Krakowa i Katowic. Jednak w wyniku zmian w planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego gmin w obszarze planowanej inwestycji, dotyczących zarówno samego korytarza linii jak i przeznaczenia terenów wokół niej, oraz w wyniku realizacji obwodnicy Kielce w ciągu drogi S7, w tym szczególnie węzła zespolonego z drogą S74, dotychczas rezerwowany korytarz w zasadzie nie jest już możliwy do wykorzystania.