Ruszyły dostawy pojazdów produkowanych przez Newag dla włoskiego przewoźnika Ferrovia Circumetnea operującego na Sycylii. Pierwszy z czterech pociągów o nazwie Vulcano dotarł już na włoską wyspę.
Produkcja Vulcano to pierwszy zagraniczny kontrakt Newagu, który został zawarty dwa lata temu, na dzień przed wejściem na giełdę, czyli 4 grudnia 2013 r. Pierwotnie Kolej Etneńska zawarła umowę z firmą Costa Sistemi Ferroviari, ale gdy ta ogłosiła upadłość, Newag przejął jej aktywa oraz otrzymane zlecenie.
Polska spółka podpisała z włoskim przewoźnikiem umowę ramową, zakładającą produkcję i dostawę w okresie 4 lat, łącznie dziesięciu spalinowych zespołów trakcyjnych. Wartość umowy ramowej to maksymalnie 40 mln euro netto. Na początek jednak Newag zobowiązał się dostarczyć 4 szynobusy. Ich produkcja ruszyła w marcu tego roku.
Vulcano to nowoczesne, wąskotorowe pojazdy z silnikiem diesla przeznaczone zarówno dla ruchu miejskiego jak i podmiejskiego. Łatwo modyfikowalny układ siedzeń pozwoli na optymalizację pojemności transportowej. Minimalna liczba miejsc siedzących wyniesie 100.
Pojazdy będą w pełni klimatyzowane, przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz wyposażone w system zliczania pasażerów, monitoring i GPS. Spalinowe zespoły trakcyjne pojadą z maksymalną prędkością do 100 km/h i będą przystosowane do jazdy w trakcji wielokrotnej.
W czerwcu pojazd miał zostać poddany testom na specjalnie do tego stworzonym torowisku o prześwicie 950 mm, zaś w sierpniu powinien zacząć wozić pasażerów. Ostatecznie pierwszy gotowy skład został podzielony na dwie części i przetransportowany na lawetach do Włoch pod koniec listopada. Pozostałe 3 pojazdy mają dotrzeć na Sycylię do połowy grudnia. Jeżeli spodobają się Włochom, będą oni mogli zamówić kolejne 6 pociągów tego typu.
Vulcano będą poruszały się na trasie z Katanii do Riposto, tak jak to przedstawiono na poniższej mapie (autor: Friedrichstrasse, Wikimedia).