Na początku lutego Ministerstwo Transportu i Budownictwa skierowało do konsultacji społecznych projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Składający się z 47 artykułów, siedemdziesięciostronicowy dokument obejmuje systemową i głęboką zmianę w kilku kluczowych obszarach funkcjonowania transportu kolejowego w Polsce.
Projekt nowelizacji zawiera zarówno oczekiwaną przez branżę kolejową implementację przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, jak również inne, daleko idące zmiany prawa kolejowego.
Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Fundacja ProKolej oraz Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego przygotowały zestaw ponad 100 uwag i propozycji korekt do konsultowanej nowelizacji ustawy.
W liczącej 34 strony, szczegółowej analizie przedstawionego przez ministerstwo materiału wskazano elementy wymagające doprecyzowania i weryfikacji.
– Pozytywnie oceniono postęp w pracach nad implementacją Recastu I Pakietu Kolejowego i zmiany dotyczące zmniejszenia obciążeń podatkowych. Jednocześnie wskazano wątpliwości odnośnie rozbieżności pomiędzy definicjami zawartymi w ustawie i Dyrektywie, konsekwencje zmian statusu bocznic i terminali kolejowych, czy zagrożenia wynikające z modyfikacji zasad dostępu do infrastruktury liniowej oraz usługowej – wylicza dr Jakub Majewski, prezes zarządu Fundacji Pro Kolej. – Podkreślona została również kwestia braku wymaganego prawem unijnym mechanizmu wymuszającego redukcję kosztów zarządzania państwową infrastrukturą kolejową i w konsekwencji ograniczenie opłat pobieranych od przewoźników – dodaje.
Przekazując swoje opinię w ramach konsultacji społecznych Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Fundacja ProKolej oraz Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego wspólnie zwróciły się do Ministra Infrastruktury i Budownictwa z prośbą o przeprowadzenia szerokiej, otwartej dyskusji przed skierowaniem ustawy do dalszych prac.