Kierunki i osiągnięcia w ochronie przeciwpożarowej taboru szynowego

Kierunki i osiągnięcia w ochronie przeciwpożarowej taboru szynowego

18 maja 2016 | Autor: RW
PODZIEL SIĘ

W Warszawie rozpoczęła się trzecia międzynarodowa konferencja Instytutu Kolejnictwa poświęcona nowoczesnym kierunkom ochrony przeciwpożarowej taboru szynowego, która zgromadziła liczne grono ekspertów i producentów urządzeń z całego świata.

Fot. Rafał Wilgusiak

Kolej na całym świecie cieszy się zasłużoną  opinią bezpiecznego środka transportu, m.in. dlatego, że producenci pojazdów kolejowych ogromną wagę przywiązują do ochrony przeciwogniowej. Jednakże, pomimo wypracowania nowej europejskiej normy EN45545 w poszczególnych państwach UE wciąż istnieje ogromna różnorodność przepisów w tym zakresie.

Niemniej, ujednoliceniu podejścia do tego zagadnienia sprzyja tworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego, który wymaga stosowania technicznych  specyfikacji interoperacyjności, a w szczególności TSI LOC&PAS oraz TSI SRT. Warto przy tej okazji wspomnieć, że spółka KOW, wydawca „Kuriera Kolejowego” oferuje jedyne w Polsce, kompleksowe szkolenia z zakresu Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym oraz interoperacyjności systemu kolei Unii Europejskiej (w oparciu o unikatowe podręczniki), które prowadzi grono ekspertów z Instytutu Kolejnictwa, Urzędu Transportu Kolejowego oraz Transportowego Dozoru Technicznego.

Ustanowienie normy EN45545 było wynikiem ponad dwudziestoletniej współpracy specjalistów z wielu krajów europejskich. W tych pracach aktywnie uczestniczył także Instytut Kolejnictwa. – Nie da się ukryć, że zmiany w ochronie ogniowej na kolei zaczynają się od wielkich pożarów – zaznaczył podczas jednego z pierwszych wystąpień Roger Dirksmeier, główny menedżer kolejowych systemów ochrony przeciwpożarowej firmie Fogtec z Niemiec. W tym kontekście przypomniał wypadek z 2002 roku niemieckiego pociągu InterCity relacji Berlin-Karlsruhe, w którym zapalił się tylny silnik.

– Część, w której doszło do pożaru pozostawała bez obsługi, stąd zbyt późno zauważono ogień. W konsekwencji musiano ewakuować 160 pasażerów. Na szczęście nikt nie odniósł obrażeń – mówił przedstawiciel Fogtec. – To sprawiło, że świadomość niebezpieczeństw w Niemczech drastycznie wzrosła. Zwiększyły się przede wszystkim wymagania dotyczące właściwości palnych materiałów i komponentów pojazdów kolejowych – dodawał.

Dirksmeier wskazał również, że postęp technologiczny wymusza kolejne prace nad rewizją standardów zawartych w normie EN45545. Jednocześnie czołowi producenci taboru m.in. Siemens, Bombardier, Alstom, Stadler nie czekając na nowe przepisy już teraz sięgają po coraz nowocześniejsze metody, takie jak mgła wodna wysokociśnieniowa czy innowacyjne czujniki ciepła lub dymu umożliwiające szybką detekcję termiczną.  

Działanie systemów gaszenia i kontroli rozwoju pożaru przybliżył z kolei Serge Métral, przedstawiciel kolei francuskich SNCF. – Warunkiem zapoczątkowania pożaru (podobnie jak w procesie spalania) jest wystąpienie trójkąta spalania: materiał palny, utleniacz, źródło zapłonu. Pożar nie powstanie jeżeli zabraknie któregoś ze składników trójkąta spalania. Jednocześnie w przypadku wystąpienia ognia nowoczesne systemy bazują na wygaszaniu jednego z trzech wspomnianych składników – tłumaczył Métral.

Francuz przybliżył poszczególne aspekty normy, które określają wymagania przeciwpożarowe dotyczące kolejowych pojazdów szynowych, sklasyfikowanych według kategorii eksploatacyjnych i konstrukcyjnych, przeznaczonych do przewozu pasażerów na sieciach kolei europejskich. Jego zdaniem mimo, że ustalono wymagania eksploatacyjne dotyczące reakcji na ogień dla materiałów i wyrobów używanych w pojazdach szynowych to wciąż wiele obszarów nie zostało zdefiniowanych. – Przed nami jeszcze wiele pracy – podsumował reprezentant SNCF.

Wśród innych zagadnień, które omawiają uczestnicy dzisiejszego spotkania są m.in. szacowanie szybkości uwalniania się ciepła w pojeździe kolejowym, nowe propozycje metod badań foteli oraz oznaczania toksyczności, wpływ źródła zapłonu na przebieg palenia się fotela pasażerskiego, odporność ogniowa barier i elementów taboru szynowego, ochrona przeciwpożarowa elastycznych elementów metalowo-gumowych w wózkach.

Konferencji Instytutu Kolejnictwa towarzyszy salon wystawowy, na którym prezentowane są nowoczesne i bezpieczne elementy wyposażenia taboru.