Wczoraj, 7 czerwca na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej można było zobaczyć drezynę pomiarową, sprawdzającą stan techniczny torowiska w rok po zakończeniu budowy i uruchomieniu nowej linii.
Pojazd EM-120 to drezyna pomiarowa firmy Plasser&Theurer. Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych, skąd PKM wypożyczyło maszynę do pracy na liniach 248 i 253, posiada takie drezyny od 1986 r. Służą one do pomiarów geometrycznych toru - mierzone wielkości to nierówności pionowe, nierówności poziome (strzałki), przechyłka, szerokość toru. Pomiary wykonywane są podczas jazdy drezyny w sposób ciągły (bez zatrzymania). Efektem pomiaru jest m.in. specjalistyczny wykres graficzny, na którym można precyzyjnie zlokalizować występujące usterki toru oraz odczytać ich wielkość i stan zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu.
Wczorajsze pomiary na linii PKM nie wykazały żadnych usterek i zagrożeń, a wszystkie mierzone przez drezynę parametry utrzymane były w normie. Tego typu kontrolne objazdy linii PKM planowane są dwa razy w ciągu roku (wiosną i jesienią).