Niemcy odebrali pierwszego Linka dla NEB

Niemcy odebrali pierwszego Linka dla NEB

17 czerwca 2016 | Źródło: Pesa
PODZIEL SIĘ

Na dworcu Berlin Friedrichstrasse odbyło się uroczyste przekazanie niemieckiemu przewoźnikowi Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) pociągu Link wyprodukowanego w bydgoskiej Pesie. Obecny na uroczystości Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju gratulował polskiemu producentowi uczynienia bardzo ważnego kroku dla firmy i polskiej gospodarki. – Najtrudniej zrobić pierwszy krok i dzisiaj ten krok został zrobionym, wiem, że proces homologacji tych pociągów był trudny, dlatego tym bardziej gratuluję Pesie podołania wymaganiom Jestem dumny z tego, że do Niemiec eksportujemy nie tylko znakomitych piłkarzy, ale także nowoczesne pociągi – powiedział Morawiecki.

Fot. Pesa

Nowoczesne Linki są pierwszymi polskimi pojazdami kolejowymi dopuszczone na niemiecką sieć kolejową. Stąd też duża ranga uroczystości, która przypadła na dzień Polsko – Niemieckiego Kongresu Gospodarczego z okazji 25 rocznicy podpisania traktatu o współpracy obu państw. Trudno o bardziej spektakularny akcent tego jubileuszu niż przekazanie niemieckiej firmie pociągu z Bydgoszczy składów, które mają obsługiwać m.in. linię Berlin – Kostrzyń nad Odrą.

– Polskie pociągi mknące po niemieckich torach to znakomite zwieńczenie ćwierćwiecza naszej współpracy. W ten sposób jest to inwestycja nie tylko o wymiernych korzyściach komunikacyjnych dla podróżnych z Polski i Niemiec, ale także spajająca nasze gospodarcze i czysto ludzkie więzi – powiedział wicepremier Morawiecki.

W uroczystości udział wzięli też prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski, przedstawiciele władz Niemiec i Brandenburgii, a obie strony kontraktu reprezentowali: prezes NEB Detlef Broecker i prezes Pesy Tomasz Zaboklicki. 

Po krótkich wystąpieniach prezes Zaboklicki wręczył prezesowi Broeckerowi akt przekazania pojazdu i obaj zaprosili wszystkich obecnych do zwiedzania Linka, a o 14.09 nowy pociąg wyruszył w pierwszy, promocyjny kurs do Poczdamu.

– Nasze dzisiejsze spotkanie ma znaczenie przełomowe dla Pesy, ale także kilka szerszych symbolicznych wymiarów. Jak widać, także produkty spoza Niemiec – przy dochowaniu warunków jakości i zgodności z przepisami – mogą zostać dopuszczone do eksploatacji na tutejszych torach. Obecność premiera Morawieckiego świadczy o tym, że to wydarzenie ważne dla władz naszego państwa i środowiska przedsiębiorców – powiedział prezes Tomasz Zaboklicki podczas uroczystości. Oddajemy do dyspozycji podróżnych komfortowy – i zarazem ładny, wyróżniający designem - a przede wszystkim bezpieczny DMU; pierwszy na świecie spalinowy pociąg spełniający wymagania czterech scenariuszy zderzeniowych. Nazywa się Link, bo jak ten internetowy, łączy ludzi. Ten połączy Berlin z Kostrzyniem nad Odrą. A przekazujemy go w dniu, w którym na Mistrzostwach Europy odbędzie się mecz Niemcy - Polska. Wynik jest sprawą otwartą. Poznamy go wieczorem. Tu i teraz wyrażam natomiast bliską przekonaniu nadzieję, że tak jak nikogo w Polsce nie trzeba przekonywać, jakiego formatu bramkarzem jest Manuel Neuer, a w Niemczech nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak wybitnym piłkarzem jest Robert Lewandowski, tak niedługo pasażerowie z obu państw dojdą do przekonania, że jeśli w ruchu regionalnym podróżować na wysokim poziomie komfortu, to Linkiem w barwach NEB dodawał.

Przypomnijmy. Dziewięć pojazdów spalinowych Link do obsługi regionalnego ruchu pasażerskiego w Brandenburgii i w komunikacji transgranicznej z Polską (m.in. Berlin – Kostrzyń n. Odrą) NEB zamówiło w sierpniu 2013 r.  Do realizacji kontraktu obie firmy powołały wspólną - ponad 20-osobową - grupę projektową, która odbywała regularne, częste spotkania na wszystkich etapach realizacji kontraktu. W produkcji pojazdów brało udział blisko 100 pracowników Pesy. Ich wspólny wysiłek doprowadził najpierw do zbudowania składów, a w listopadzie 2015 roku do zakończenia badań. W lutym 2016 roku dwa pierwsze DMU Link służyły w Basdorf k. Berlina do szkoleń maszynistów i personelu serwisowego (warsztatowego), a 19 marca zostały wstępnie odebrane przez NEB. Jednocześnie trwała procedura homologacji w EBA.

Ostatecznie, 3 czerwca 2016 r. EBA (Federalny Urząd Kolejnictwa) wydała dopuszczenie do eksploatacji dla spalinowego zespołu trakcyjnego Link dla NEB. To drugi pojazd spalinowy wyprodukowany poza Niemcami, który otrzymał homologację umożliwiającą eksploatację w tym kraju.

Nowoczesne DMU Link dysponują 140 miejscami siedzącymi, miejscami dla 2 wózków inwalidzkich, i 12 miejscami do przewozu rowerów. Dwa ekologiczne silniki MTU  (norma III B) pozwalają uzyskać prędkość 140km/h. Wszystkie pojazdy LINK wyposażono w monitoring kamer video, klimatyzację, dostosowane do wymagań osób niepełnosprawnych WC  oraz w wizualno – akustyczny system informacyjny w celu podróżowania bez barier. W ten sposób Link spełnia wszystkie wymagania nowoczesnego kolejowego transportu regionalnego. Warto dodać, że jest pierwszym na świecie pociągiem spalinowym spełniającym wymagania czterech scenariuszy zderzeniowych czyli najwyższe normy bezpieczeństwa pasażerów i obsługi.