Nowe źródła energii zasilą urządzenia kolejowe

Nowe źródła energii zasilą urządzenia kolejowe

22 czerwca 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Jaśniejsze i bezpieczniejsze stacje i przystanki, ponad 300 tys. zł oszczędności rocznie, mniej emisji CO2 – PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzają proekologiczne rozwiązania na sieci kolejowej. W ubiegłym roku zamontowano 1500 źródeł światła LED i podłączono instalacje fotowoltaiczne. W 2016 r. PLK zamontuje dodatkowo 600 podobnych  lamp i nowe baterie słoneczne. 

Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują oświetlenie na stacjach, peronach i przejazdach. Dotychczasowe lampy - głównie z rtęciowymi źródłami światła, wymieniane są na nowoczesne oprawy oświetleniowe z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła oraz oświetlenie typu LED. Światło LED zastosowane jest w projektach na modernizacje linii. Perony i przejścia podziemne z LED-ami są jaśniejsze i dają pasażerom większe poczucie bezpieczeństwa. 202 lampy ze światłami typu LED pozytywnie wpłynęły na komfort obsługi odnowionej stacji Opole Główne.

Nowe oświetlenie to też oszczędność na serwisie. LED-y planowane są nawet na 12 lat świecenia - czyli  blisko trzykrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od rtęciowych źródeł. LED-y są także bardziej przyjazne dla środowiska – nowe światła to zmniejszenie emisji CO2 do atmosfery nawet o około 500 ton/rok.

PLK zamontowały instalacje fotowoltaiczne na obiektach kolejowych w Nowym Sączu, Suchej Beskidzkiej i Muszynie. W tym roku umieszczone będą kolejne trzy baterie słoneczne na hali napraw sprzętu i budynku biurowym w Lublinie oraz na posterunku dróżnika w Zamościu. Każda instalacja działa jak elektrownia słoneczna. Baterie zamontowane na nowosądeckim budynku wytwarzają ok. 150-200 kWh energii dziennie, to tyle ile jednorodzinny dom zużywa przez miesiąc. Zasilana energią słoneczną nastawnia może być samowystarczalna. Zarządca infrastruktury zakłada, że minimalny okres żywotności instalacji wynosi 25 lat, a koszty montażu i utrzymania urządzeń zwrócą się już po 10-11 latach.

- Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe wykorzystują instalacje solarne do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych, ale jeszcze w tym roku będzie testowane geotermalne ogrzewanie rozjazdów. Prowadzone próby pozwolą wybrać rozwiązania, które będą szerszej wdrażane na sieci kolejowej – mówi Andrzej Kazimierski, dyrektor projektu ds. gospodarki energetycznej PLK.

Instalacje fotowoltaiczne zamontowane i planowane do montażu pozwalają na odsprzedaż nadmiaru wyprodukowanej energii do sieci elektroenergetycznej. Jednak zarządca infrastruktury planuje testować możliwość magazynowania wyprodukowanej nadwyżki energii szczególnie dla celów oświetlenia zewnętrznego.