Koleje Azerskie planują współpracę ze spółkami PKP

Koleje Azerskie planują współpracę ze spółkami PKP

19 sierpnia 2016 | Źródło: PKP S.A.
PODZIEL SIĘ

W dniach 17-18 sierpnia 2016 roku w PKP S.A. gościła delegacja Kolei Azerbejdżanu. Azerowie rozmawiali o współpracy w kolejowym tranzycie towarów z Bliskiego Wschodu, Kaukazu i Chin.

Fot. PKP S.A.

Delegacja Kolei Azerbejdżanu zwiedziła m.in. obiekty przeładunkowe Euroterminalu i stacji PKP LHS w Sławkowie, które są najdalej wysuniętymi na zachód Europy terminalami przeładunkowymi do których dochodzi linia szerokotorowa.

- Robocze kontakty z kolejami azerskimi nawiązaliśmy w czasie spotkania OSŻD w maju tego roku, co już w czerwcu zaowocowało wizytą w Baku przedstawicieli PKP oraz Ministra Piotra Stommy, odpowiedzialnego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa za sprawy kolei. Bardzo nas cieszy, że nie są to kolejne kurtuazyjne wizyty, lecz bardzo konkretne rozmowy dotyczące współpracy pomiędzy spółkami, stawek czy szczegółowych zapisów umów - mówi Michał Beim, członek zarządu PKP S.A. odpowiedzialny za strategię.

W rozmowach uczestniczyli przedstawiciele PKP Cargo S.A., operatora logistycznego PKP Cargo Connect oraz PKP LHS. Ponadto naukowcy Politechniki Poznańskiej zaprezentowali stworzony na tej uczelni system umożliwiający automatyczną zmianę rozstawu kół w trakcie biegu pociągu z rozstawu europejskiego na tzw. szeroki (z 1435mm na 1520mm) i odwrotnie, dzięki czemu transport kolejowy w relacjach Wschód-Zachód może być szybszy a jego koszty mniejsze. Ulepszone rozwiązanie umożliwia stosowanie go przy kołach monoblokowych (nieobręczowanych) oraz znacznie zmniejsza koszty eksploatacyjne wyposażonych w nie wagonów.

Koleje Azerbejdżanu nie tylko bardzo intensywnie nadrabiają zaległości w infrastrukturze kolejowej czy nowoczesnym taborze, ale także szukają swojej szansy w obsłudze tranzytu towarów wysyłanych z Chin, Turcji, krajów Zatoki Perskiej i Azji Środkowej oraz Iranu. Dlatego spółki Grupy PKP widzą potrzebę współpracy z kolejami azerskimi, przede wszystkim w udostępnianiu zarówno linii szerokotorowej, jak też terminali przeładunkowych. Wyzwaniem strategicznym stojącym przed polskimi kolejami jest odbudowa kolejowego transportu towarowego, którego wolumen systematycznie spada. Dlatego wyszukiwanie nowych możliwości transportu towarów nie tylko na rynku polskim jest szansą na istotne zwiększenie przewozów kolejowych. Zmiany w gospodarce i logistyce już nie krajów ale wręcz regionów - takie jak tworzony przez Chiny Nowy Jedwabny Szlak czy ponowne włączanie Iranu w światową gospodarkę - są dla nas szansą stania się dla tych krajów kolejowymi wrotami do Europy Zachodniej - podkreśla Michał Beim.