Stadler wjeżdża do Doliny Krzemowej. Caltrain kupił 16 składów KISS

Stadler wjeżdża do Doliny Krzemowej. Caltrain kupił 16 składów KISS

19 sierpnia 2016 | Źródło: Stadler
PODZIEL SIĘ

Po raz pierwszy w historii Stadler zrealizuje dostawę na amerykański rynek 16 sześcioczłonowych piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu KISS. Umowa o wartości 551 mln USD zawarta z amerykańskim przedsiębiorstwem kolejowym Caltrain zakłada możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 96 pojazdów. Siódme z kolei zamówienie ze Stanów Zjednoczonych, to największy sukces Stadlera w USA. Oznacza to, że piętrowe pojazdy typu KISS będą obecne już w dziewięciu krajach świata.

Stadler wjeżdża do Doliny Krzemowej. Caltrain kupił 16 składów KISS
Fot. Stadler

15 sierpnia 2016 r. w San Mateo Jim Hartnett, prezes Peninsula Corridor Joint Powers Board (Caltrain) i Peter Spuhler, właściciel i prezes Stadlera, podpisali umowę na dostawę piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu KISS. Umowa między Caltrain i Stadlerem zakłada dostawę 16 sześcioczłonowych pojazdów, z których każdy ma ponad 157 m długości. Umowa o wartości 551 mln USD przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 96 pojazdów na łączną kwotę 385 mln USD.

Nowe piętrowe pociągi będą kursowały na trasie z San Francisco do San Jose w Dolinie Krzemowej. Możliwość transportu dużej liczby pasażerów zapewni wysoką efektywność przewozów, a tym samym umożliwi amerykańskiemu przewoźnikowi Caltrain uruchomienie szybszych i częstszych połączeń obsługujących stale rosnącą liczbę pasażerów na tej trasie. Stare, ciężkie, stalowe pociągi napędzane silnikami diesla, zostaną zastąpione nowoczesnymi, elektrycznymi pojazdami o lekkiej aluminiowej konstrukcji oraz o zmniejszonej emisji hałasu i gazów cieplarnianych.

Umowa z Caltrain jest już siódmym kontraktem Stadlera w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze zamówienie Stadler otrzymał w 2002 roku od New Jersey Transit River Line. Była to dostawa 20 przegubowych pojazdów GTW. Kolejna umowa zawarta z Capital Metropolitan Transportation Authority (CMTA) z Austin w Teksasie obejmowała dostawę 6 spalinowych przegubowych jednostek, które kursują na trasie Austin – Leander. Pojazdy zostały dostarczone wiosną 2008 roku. Siedem lat później zamówienie powiększono o kolejne cztery jednostki. Denton County Transportation Authority (DCTA) zamówiło u Stadlera projekt i wykonanie 11 niskopodłogowych spalinowych przegubowych pociągów, które od 2012 roku obsługują ruch pasażerski na sześciu stacjach w Denon County w Teksasie. Z kolei w kwietniu 2014 roku San Francisco Bay Area Rapid Transit District (BART) złożyło zamówienie na dostawę 8 spalinowych przegubowych pociągów, które od 2017 roku połączą Pittsburgh/Bay Point z Antioch. W czerwcu 2015 roku Fort Worth Transportation Authority („The T”) zleciło Stadlerowi wykonanie i dostawę ośmiu pociągów spalinowych typu FLIRT do obsługi ruchu miedzy Fort Worth i północnym terminalem lotniska w Dallas.

Jim Hartnett, prezes Peninsula Corridor Joint Powers Board (Caltrain), podpisując umowę, podkreślił jak ważnym jest ona elementem unowocześniania przedsiębiorstwa. - Program modernizacji Caltrain jest najważniejszym projektem w 150-letniej jego historii. Szukaliśmy partnera, który dostarczy nam produkty najwyższej klasy, przenosząc nas tym samym w XXI wiek. Jesteśmy zachwyceni, że możemy pracować z tak zaangażowaną firmą, jaką jest Stadler, która pomoże nam dostarczyć pasażerom usługi na najwyższym poziomie - mówił Hartnett.

Peter Spuhler, właściciela i prezesa Stadlera, również podkreślał znaczenie tego projektu. - Jestem niezmiernie dumny, że mamy możliwość wykonania pierwszych piętrowych pociągów, które będą jeździć w Stanach Zjednoczonych. KISS jest produktem wysokiej klasy i tym samym pasuje do Doliny Krzemowej. Pociągi są lekkie i wytrzymałe, o sprawdzonej aluminiowej konstrukcji. Mamy nadzieję, że to zamówienie wzmocni naszą pozycję innowacyjnego lidera w branży i będziemy mogli świętować dalsze sukcesy przy kolejnych przetargach – stwierdził Spuhler.

Wysoką efektywność elektrycznych piętrowych zespołów trakcyjnych Stadlera zapewnia sprawdzona konstrukcja, niskie koszty eksploatacji oraz niezawodność. Pojazdy typu KISS spełniają wytyczne Federal Railroad Administraction (FRA) określające zasady Alternative Compliance w ruchu mieszanym, które przewidują wysoki poziom bezpieczeństwa biernego pojazdów. Specjalnie skonstruowane przez Stadlera wózki mają pneumatyczną amortyzację, która eliminuje zbędne wibracje i umożliwia ciche prowadzenie pojazdu. Maksymalna prędkość jednostek wynosi 177 km/h. Sześcioczłonowe pociągi mogą zostać dodatkowo wydłużone o jeden lub dwa człony bez utraty prędkości maksymalnej, zwiększając jednocześnie liczbę przewożonych pasażerów. Spełnienie przez Stadlera wymagań „Buy America Act“ oznacza, że pojazdy typu KISS będą w 60 proc. produkowane z elementów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych. Po raz pierwszy formuła ta została zastosowana przez Stadlera w projekcie dla Fort Worth Transportation Authority („The T”). W Salt Lake City w stanie Utah Stadler wynajął halę, w której budowane są pojazdy typu FLIRT zamówione przez „The T“. Pojazdy typu KISS dla Caltrain będą również montowane w Salt Lake City.

Zawarta umowa przewiduje dostawę pierwszego na amerykańskim rynku piętrowego pociąg Stadlera typu KISS już w sierpniu 2019 roku. Pierwszą podróż pasażerowie będą mogli odbyć po przejściu testów pojazdu już w 2020 roku.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Fundacja Grupy PKP działa na rzecz osób starszych Fundacja Grupy PKP działa na rzecz osób starszych
Następny artykuł Koleje Azerskie planują współpracę ze spółkami PKP Koleje Azerskie planują współpracę ze spółkami PKP