Po raz pierwszy w historii Stadler zrealizuje dostawę na amerykański rynek 16 sześcioczłonowych piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu KISS. Umowa o wartości 551 mln USD zawarta z amerykańskim przedsiębiorstwem kolejowym Caltrain zakłada możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 96 pojazdów. Siódme z kolei zamówienie ze Stanów Zjednoczonych, to największy sukces Stadlera w USA. Oznacza to, że piętrowe pojazdy typu KISS będą obecne już w dziewięciu krajach świata.
15 sierpnia 2016 r. w San Mateo Jim Hartnett, prezes Peninsula Corridor Joint Powers Board (Caltrain) i Peter Spuhler, właściciel i prezes Stadlera, podpisali umowę na dostawę piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu KISS. Umowa między Caltrain i Stadlerem zakłada dostawę 16 sześcioczłonowych pojazdów, z których każdy ma ponad 157 m długości. Umowa o wartości 551 mln USD przewiduje możliwość rozszerzenia zamówienia o kolejne 96 pojazdów na łączną kwotę 385 mln USD.
Nowe piętrowe pociągi będą kursowały na trasie z San Francisco do San Jose w Dolinie Krzemowej. Możliwość transportu dużej liczby pasażerów zapewni wysoką efektywność przewozów, a tym samym umożliwi amerykańskiemu przewoźnikowi Caltrain uruchomienie szybszych i częstszych połączeń obsługujących stale rosnącą liczbę pasażerów na tej trasie. Stare, ciężkie, stalowe pociągi napędzane silnikami diesla, zostaną zastąpione nowoczesnymi, elektrycznymi pojazdami o lekkiej aluminiowej konstrukcji oraz o zmniejszonej emisji hałasu i gazów cieplarnianych.
Umowa z Caltrain jest już siódmym kontraktem Stadlera w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze zamówienie Stadler otrzymał w 2002 roku od New Jersey Transit River Line. Była to dostawa 20 przegubowych pojazdów GTW. Kolejna umowa zawarta z Capital Metropolitan Transportation Authority (CMTA) z Austin w Teksasie obejmowała dostawę 6 spalinowych przegubowych jednostek, które kursują na trasie Austin – Leander. Pojazdy zostały dostarczone wiosną 2008 roku. Siedem lat później zamówienie powiększono o kolejne cztery jednostki. Denton County Transportation Authority (DCTA) zamówiło u Stadlera projekt i wykonanie 11 niskopodłogowych spalinowych przegubowych pociągów, które od 2012 roku obsługują ruch pasażerski na sześciu stacjach w Denon County w Teksasie. Z kolei w kwietniu 2014 roku San Francisco Bay Area Rapid Transit District (BART) złożyło zamówienie na dostawę 8 spalinowych przegubowych pociągów, które od 2017 roku połączą Pittsburgh/Bay Point z Antioch. W czerwcu 2015 roku Fort Worth Transportation Authority („The T”) zleciło Stadlerowi wykonanie i dostawę ośmiu pociągów spalinowych typu FLIRT do obsługi ruchu miedzy Fort Worth i północnym terminalem lotniska w Dallas.
Jim Hartnett, prezes Peninsula Corridor Joint Powers Board (Caltrain), podpisując umowę, podkreślił jak ważnym jest ona elementem unowocześniania przedsiębiorstwa. - Program modernizacji Caltrain jest najważniejszym projektem w 150-letniej jego historii. Szukaliśmy partnera, który dostarczy nam produkty najwyższej klasy, przenosząc nas tym samym w XXI wiek. Jesteśmy zachwyceni, że możemy pracować z tak zaangażowaną firmą, jaką jest Stadler, która pomoże nam dostarczyć pasażerom usługi na najwyższym poziomie - mówił Hartnett.
Peter Spuhler, właściciela i prezesa Stadlera, również podkreślał znaczenie tego projektu. - Jestem niezmiernie dumny, że mamy możliwość wykonania pierwszych piętrowych pociągów, które będą jeździć w Stanach Zjednoczonych. KISS jest produktem wysokiej klasy i tym samym pasuje do Doliny Krzemowej. Pociągi są lekkie i wytrzymałe, o sprawdzonej aluminiowej konstrukcji. Mamy nadzieję, że to zamówienie wzmocni naszą pozycję innowacyjnego lidera w branży i będziemy mogli świętować dalsze sukcesy przy kolejnych przetargach – stwierdził Spuhler.
Wysoką efektywność elektrycznych piętrowych zespołów trakcyjnych Stadlera zapewnia sprawdzona konstrukcja, niskie koszty eksploatacji oraz niezawodność. Pojazdy typu KISS spełniają wytyczne Federal Railroad Administraction (FRA) określające zasady Alternative Compliance w ruchu mieszanym, które przewidują wysoki poziom bezpieczeństwa biernego pojazdów. Specjalnie skonstruowane przez Stadlera wózki mają pneumatyczną amortyzację, która eliminuje zbędne wibracje i umożliwia ciche prowadzenie pojazdu. Maksymalna prędkość jednostek wynosi 177 km/h. Sześcioczłonowe pociągi mogą zostać dodatkowo wydłużone o jeden lub dwa człony bez utraty prędkości maksymalnej, zwiększając jednocześnie liczbę przewożonych pasażerów. Spełnienie przez Stadlera wymagań „Buy America Act“ oznacza, że pojazdy typu KISS będą w 60 proc. produkowane z elementów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych. Po raz pierwszy formuła ta została zastosowana przez Stadlera w projekcie dla Fort Worth Transportation Authority („The T”). W Salt Lake City w stanie Utah Stadler wynajął halę, w której budowane są pojazdy typu FLIRT zamówione przez „The T“. Pojazdy typu KISS dla Caltrain będą również montowane w Salt Lake City.
Zawarta umowa przewiduje dostawę pierwszego na amerykańskim rynku piętrowego pociąg Stadlera typu KISS już w sierpniu 2019 roku. Pierwszą podróż pasażerowie będą mogli odbyć po przejściu testów pojazdu już w 2020 roku.