Trasa E30 między Katowicami a Krakowem gotowa pod koniec 2020 r.

Trasa E30 między Katowicami a Krakowem gotowa pod koniec 2020 r.

30 sierpnia 2016 | Autor: RW | Źródło: MIB
PODZIEL SIĘ

Zakończenie modernizacji linii kolejowej E30 na odcinku Kraków-Katowice powinno zakończyć się w III kwartale 2020 roku – tak wynika z ostatnich informacji przekazanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Tymczasem jeszcze pół roku temu szacunki PKP Polskich Linii Kolejowych mówiły o tym, że inwestycja ma zostać sfinalizowana w połowie 2019 r.

Fot. Rafał Wilgusiak

Pomimo upływu dwóch lat nowej perspektywy budżetowej UE 2014-2020 realizacja projektu pod nazwą „Modernizacja linii kolejowej E-30, etap II, odcinek Zabrze - Katowice - Kraków” nie wkroczyła jeszcze w fazę realizacji. Cały czas trwają procedury przetargowe. Zaniepokojenie takim stanem wyraził poseł Dariusz Starzycki, którego kilka tygodni temu odwiedzili przedstawiciele Związku Zawodowego Maszynistów PKP w Jaworznie-Szczakowej. Po tym spotkaniu parlamentarzysta zwrócił się z pytaniem do MIB, jakie działania w tej sprawie podejmuje inwestor, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Starzycki dodał, że realizacja tego strategicznego projektu jest bardzo istotna ze względów ekonomiczno-gospodarczych dla wielu miast oraz mieszkańców województwa małopolskiego i śląskiego. Przypomnijmy, że sprawa interesuje nie tylko związkowców. Od wielu miesięcy „spędza sen z powiek” również samorządowcom.

W odpowiedzi na interpelację poselską Tomasz Żuchowski, podsekretarz stanu w MIB stwierdził, że obecnie dla projektu uzgadniany jest tzw. Grant Agreement – porozumienie określające szczegółowe zasady dofinansowania zawierane pomiędzy Komisją Europejską a PKP PLK.

Sama inwestycja została podzielona na 4 kontrakty. Poniżej przedstawiamy za ministerstwem stan zaawansowania prac w każdym z nich.

Kontrakt nr 1 – modernizacja odcinka Jaworzno Szczakowa – Trzebinia (od km 1,150 do km 0,000 linii kolejowej nr 134 oraz od km 15,810 do km 29,110 linii kolejowej nr 133). Uzyskano komplet decyzji o pozwoleniu na budowę oraz komplet projektów budowlanych i projektów wykonawczych. Obecnie trwa procedura przetargowa na wybór wykonawcy robót w ramach przetargu ograniczonego. W etapie I wyłoniono 8 wykonawców zaproszonych do składania ofert w etapie II. Rozpoczęcie robót planowane jest na II kwartał 2017 r., natomiast zakończenie prac planowane jest na I kwartał 2020 r.

Kontrakt nr 2 – modernizacja odcinka Trzebinia – Krzeszowice (od km 29,110 do km 46,700 linii kolejowej nr 133). Uzyskano komplet decyzji o pozwoleniu na budowę oraz komplet projektów budowlanych i projektów wykonawczych. Obecnie trwa procedura przetargowa na wybór wykonawcy robót. W ramach przetargu ograniczonego w etapie I zostanie wyłonionych 8 wykonawców. Termin ogłoszenia etapu II uzależniony jest od rozstrzygnięcia sporu sądowego w sprawie wyłonienia wykonawcy materiałów przetargowych dla ww. przetargu. Rozpoczęcie robót planowane jest na IV kwartał 2017 r., natomiast zakończenie prac planowane jest na II kwartał 2020 r.

Kontrakt nr 3a – modernizacja odcinka Krzeszowice – Kraków Mydlniki (od km 46,700 do km 62,400 linii kolejowej nr 133). Umowa z wykonawcą robót konsorcjum w składzie: VIAS y Construcciones, Dragados i Electren została podpisana 27 stycznia 2016 r. Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych planowane jest na III kwartał br., natomiast zakończenie prac planowane jest na II kwartał 2018 r.

Kontrakt nr 3b – modernizacja odcinka Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy (od km 62,400 do km 67,200 linii kolejowej nr 133). Uzyskano komplet decyzji o pozwoleniu na budowę oraz komplet projektów budowlanych i projektów wykonawczych. Obecnie trwa procedura przetargowa na wybór wykonawcy robót w ramach przetargu ograniczonego. 13 lipca br. otwarto oferty – 9 wykonawców dopuszczono do etapu II postępowania. Rozpoczęcie robót planowane jest na IV kwartał br., natomiast zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2018 r.

Kontrakt nr 4 – sygnalizacja dla obszarów LCS Jaworzno Szczakowa, LCS Trzebinia, LCS Kraków Mydlniki (od km 6,847 do km 0,000 linii kolejowej nr 134 oraz od km 15,810 do km 67,636 linii kolejowej nr 133). Umowa z wykonawcą robót konsorcjum w składzie: Thales Polska oraz Thales Transportation System została podpisana 17 grudnia 2010 r. Kontrakt ten dotyczy robót w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym, jest ściśle uzależniony od postępu robót budowlanych na kontraktach podstawowych nr 1, 2, 3a, 3b. i jest on realizowany równolegle z nimi. Zakończenie wymienionych prac planowane jest na III kwartał 2020 r.

Mając na uwadze powyżej wskazane harmonogramy realizacji poszczególnych zadań, PKP PLK planuje zakończenie prac w III kwartale 2020 roku – konkluduje Tomasz Żuchowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.