Rusza remont dworca w Sosnowcu Maczkach

Rusza remont dworca w Sosnowcu Maczkach

30 sierpnia 2016 | Źródło: Urząd Miasta Sosnowiec
PODZIEL SIĘ

To najważniejsza wiadomość kończących się wakacji. Polskie Koleje Państwowe przekazały wykonawcy klucze do nieczynnego dworca w Sosnowcu-Maczkach. Zabytkowy budynek zostanie odrestaurowany i przystosowany do pełnienia funkcji Centrum-Naukowo Dydaktycznego Transportu Kolejowego Politechniki Śląskiej.

Fot. sosnowiec.pl

Zgodnie z projektem wyremontowany zostanie jeszcze jeden budynek, w którym znajdą miejsce placówki handlu i gastronomii związane z obsługą uczelni oraz mieszkańców Maczek. Dokumentacja zakłada także budowę przejścia podziemnego łączącego budynek stanowiący pozostałość po historycznej zabudowie w otoczeniu nieistniejącej dawnej komory celnej (przy ul. Krakowskiej) z budynkiem byłego dworca kolejowego (międzytorze linii kolejowych). Oprócz tego władze za kwotę ponad 30 mln zł wybudują sieć wodno-kanalizacyjną.

– Cieszę się, że możemy mieszkańców poinformować o rozpoczęciu prac. Bardzo nam zależy, aby dzielnica, która od zawsze związana była z koleją, zmieniła swe oblicze – mówi Jeremiasz Świerzawski, dyrektor projektu w Departamencie Inwestycji PKP S.A.

Wyłonione w drodze przetargu konsorcjum firm P.A. Nova, TWS GP i Przedsiębiorstwo Inżynieryjne Socar, które zaoferowało kwotę 38,9 mln zł rusza właśnie z pracami, które pozwolą na przywrócenie świetności dworca. – Zaczynamy wygradzanie i zabezpieczanie terenu. Pierwsze poważne roboty rozpoczną się od rozebrania budynków przy rynku przed dworcem. Najtrudniejsze zadanie, to z pewnością prace konstrukcyjne w samym budynku oraz budowa przejścia podziemnego, pod torami kolejowymi – tłumaczy Przemysław Żur, wiceprezes Novej.

Stacja kolejowa Sosnowiec - Maczki przez długi czas nazywana była Granicą i była końcową stacją linii warszawsko-wiedeńskiej kolei żelaznej, a także ostatnią stacją przed granicą austriacką. Warto podkreślić, że stacja była jednym z dwóch najważniejszych przystanków obok początkowej stacji w Warszawie. Projektantem obu dworców był Henryk Marconi, a dworzec budowano w latach 1839-1848. Jego dzisiejszy wygląd ukształtował się na przełomie XIX i XX w. Splot wielu czynników sprawił, że w 1858 roku podjęto działania mające na celu budowę odnogi z Ząbkowic do pruskich Szopienic ze stacją graniczną w Sosnowcu. Już w 1859 roku wybudowano okazały gmach dworca kolejowego, który do dnia dzisiejszego będzie stanowił dominantę centrum miasta.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PKP Cargo notuje wzrost przewozów intermodalnych PKP Cargo notuje wzrost przewozów intermodalnych
Następny artykuł Alstom dostarczy USA pociąg KDP z wychylnym pudłem Alstom dostarczy USA pociąg KDP z wychylnym pudłem