Merchel: jesteśmy zdeterminowani wykonać KPK w całości

Merchel: jesteśmy zdeterminowani wykonać KPK w całości

02 września 2016 | Autor: RW
PODZIEL SIĘ

W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe wydadzą ok. 4 mld złotych na inwestycje ze środków unijnych z nowej perspektywy. To zaledwie 6 proc. z całej dostępnej puli 66 mld złotych do wykorzystania do końca 2023 r. – Kluczowe jest nadrobienie tych zaległości, aby Krajowy Program Kolejowy zrealizować w całości – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Merchel: jesteśmy zdeterminowani wykonać KPK w całości
Fot.

Wśród najważniejszych zadań, jakie stawia sobie zarząd PKP PLK (obok oczywistego prowadzenia prac inwestycyjnych) jest przygotowanie kolejnych projektów do realizacji. – Poświęciliśmy już temu kilka ostatnich miesięcy. Dokonaliśmy analizy wszystkich studiów wykonalności. Wiele z nich wymagały korekty – wskazuje prezes zarządcy narodowej sieci kolejowej. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Prezes Polskich Linii Kolejowych przypomniał, że do końca br. ruszą przetargi za łączną kwotę ok. 6,5 mld zł. Do tej pory z nowej perspektywy UE 2014-2020 ogłoszono ponad 100 postępowań na łączną kwotę ok. 18,5 mld zł (z czego tylko w sierpniu 10 przetargów na łączną kwotę szacunkową ok. 900 mln zł).  Wśród nich są m.in. prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk (ok. 3,1 mld zł), budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R w ramach NPW ERTMS (ok. 3,1 mld zł), realizacja robót budowlanych wraz z opracowaniem dokumentacji wykonawczej dla projektu Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice (ok. 1,6 mld zł), wykonanie robót budowlanych w obszarze LCS Konin – odcinek Barłogi – Swarzędz (ok. 1,1 mld zł).  

Ponadto, uruchomiliśmy drugi etap postępowań dwustopniowych dla 6 przetargów na ok. 3 mld zł. We wrześniu planujemy ogłoszenie 19 postępowań na ok. 300 mln zł oraz wdrożenie drugiego etapu dla 7 przetargów dwustopniowych na ok. 6 mld zł – wskazał Ireneusz Merchel. Będą to m.in.

  • udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego etap II odcinek Łódź Fabryczna –Łódź Kaliska o wartości szacunkowej ok. 1,7 mld zł,
  • prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa-Zawiercie o wartości szacunkowej ok. 500 mln zł,
  • zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla LCS Terespol (Prace na E20 Siedlce -Terespol, etap III) o wartości szacunkowej ok. 540 mln zł,
  • wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych dla projektu Rewitalizacja linii kolejowej nr 405 odcinek granica województwa –Słupsk –Ustka o wartości szacunkowej ok. 200 mln zł,
  • dokumentacja i roboty dla projektu Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina –Sucha Beskidzka –Chabówka –Zakopane o wartości szacunkowej ok. 220 mln zł,
  • dokumentacja projektowa i roboty dla projektu Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kędzierzyn Koźle –Opole Zachodnie o wartości szacunkowej ok. 470 mln zł.

Inwestycje mają nabrać dodatkowego tempa w 2017 r. W przyszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe zaplanowały do ogłoszenia ponad 100 postępowań na ok. 11 mld zł, w tym na prace na trasie Rail Baltica (Białystok- Suwałki-Trakiszki ) o wartości szacunkowej ok. 2,5 mld zł oraz zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E20 Kunowice –Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego) i systemu ERTMS/ETCS poziom 1 na linii C-E 20 Łowicz –Łuków o przybliżonej wartości ok. 1,2 mld zł.

Kluczowe projekty w 2017 r. (o łącznej wartości nakładów ok. 5 mld zł) to:

  • modernizacja linii kolejowej E 30, odcinek Zabrze –Katowice –Kraków, etap IIb,
  • prace na linii E75 na odcinku Sadowne -Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów –Sadowne,
  • prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa –Dorohusk na odcinku Warszawa –Otwock –Dęblin –Lublin, etap I,
  • modernizacja linii kolejowej nr 4 -Centralna Magistrala Kolejowa etap II,
  • prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa -Poznań -pozostałe roboty, odcinek Sochaczew –Swarzędz,
  • modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie -Radom (LOT A, B, F) Faza II
  • prace na linii E75 na odcinku Czyżew –Białystok,
  • prace na linii obwodowej w Warszawie (odcWarszawa Gołąbki Warszawa Zachodnia -Warszawa Gdańska),
  • prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław-Poznań etap IV odcinek granica województwa dolnośląskiego-Czempiń,
  • budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie -Kraków Krzemionki,
  • prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy –Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej,
  • modernizacja linii kolejowej E 65_C-E 65 na odcinku Warszawa -Gdynia –w zakresie warstwy nadrzędnej LCS, ERTMS_ETCS_GSM-R, DSAT oraz zasilania układu trakcyjnego -Faza II,
  • modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów –Zielona Góra –Rzepin –Dolna Odra wraz z łącznicami nr 821 i 822.

Natomiast w tym roku powinny zakończyć się takie inwestycje jak:

  • modernizacja linii kolejowej nr 4 -Centralna Magistrala Kolejowa,
  • modernizacja linii kolejowej nr 273 na odcinku Głogów -Zielona Góra -Rzepin -Dolna Odra (IRE4),
  • modernizacja Linii Kolejowej E75 Rail Baltica Warszawa-Białystok-granica z Litwą, etap I, odcinek Warszawa Rembertów-Zielonka-Tłuszcz (Sadowne) Faza I,
  • modernizacja linii kolejowej nr 274 Wrocław –Zgorzelec na odcinku Wrocław –Jelenia Góra,
  • prace na linii kolejowej nr 169 na odcinku Tychy -OrzeszeJaśkowice od km -0246 do km 17,484,
  • wymiana nawierzchni wraz z robotami towarzyszącymi na linii kolejowej nr 272 Kluczbork -Poznań, odcinek Kórnik -Poznań Główny wraz z przebudową mostu stalowego na rzece Warcie,
  • budowa łącznicy kolejowej wraz z przystankiem osobowym w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina -Żywiec i nr 98 Sucha Beskidzka –Chabówka,
  • modernizacja linii kolejowej E 30, etap II Wdrożenie ERTMS ETCS i ERTMS GSM-R w Polsce na odcinku Legnica -Wrocław –Opole,
  • modernizacja linii kolejowej E 65_CE 65, odcinek Warszawa-Gdynia -obszar LCS Iława, LCS Malbork,
  • prace na linii kolejowej 273 na odcinku Rudna Gwizdanów -Głogów (tor nr 2),
  • zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń srki układów stacyjnych (Region Śląski),
  • budowa infrastruktury systemu GSM-R na liniach kolejowych zgodnych z harmonogramem NPW ERTMS Faza I – prace przygotowawcze,
  • przywrócenie do eksploatacji linii kolejowej nr 181 na odcinku Kępno –Oleśnica,
  • budowa połączenia kolejowego MPL Kraków-Balice z Krakowem Głównym, odcinek Kraków Główny -Mydlniki–Balice,
  • polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych nr 140 i 158 na odcinku Rybnik –Chałupki,
  • polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych Nr 61 i 700 na odcinku Częstochowa–Fosowskie.

Łącznie, efekty realizacji prac w 2016 to: 534 km wyremontowanych i zmodernizowanych torów, 101 stacji i przystanków, 594 nowych rozjazdów, 79 wiaduktów, 34 przejść pod torami, 110 peronów oraz 221 przejazdów kolejowo-drogowych.