Premiera pociągu ICE4 w Berlinie. „Nowa era” w historii DB

Premiera pociągu ICE4 w Berlinie. „Nowa era” w historii DB

15 września 2016 | Autor: RW | Źródło: Deutsche Bahn
PODZIEL SIĘ

Na dworcu głównym w stolicy Niemiec miała miejsce premiera najnowszego pociągu Siemensa i Bombardiera dla Deutsche Bahn. – Pojazd ICE4 będzie podstawą nowej koncepcji dalekobieżnego transportu kolejowego – powiedział podczas wczorajszej uroczystości Rüdiger Grube, prezes zarządu DB. Koleje Niemieckie zamówiły w Siemensie łącznie 130 takich pociągów. Umowa ramowa przewiduje rozszerzenie kontraktu o kolejne 170 ICE4. Wartość całego kontraktu wynosi ok. 5,3 mld euro. To największa inwestycja taborowa w historii Deutsche Bahn.

Fot. Deutsche Bahn

–  ICE4 rozpoczyna nową erę. Do roku 2030 będziemy rozszerzali naszą ofertę przewozów dalekobieżnych o 25 proc. W ten sposób chcemy połączyć ze sobą więcej miast i regionów. Przyszłość naszej firmy znacząco wzmocni nowy flagowy pociąg Siemensa– zaznaczał Rüdiger Grube.

Aleksander Dobrindt, minister transportu Niemiec przypomniał, że pierwsze pociągi z serii ICE zapoczątkowały 25 lat temu nową erę mobilności i stały się prawdziwym hitem eksportowym. – Czwarta generacja ICE jest obecnie najbardziej nowoczesna i przyjazna dla klienta, nie tylko dzięki bezpłatnemu bezprzewodowemu dostępowi do Internetu we wszystkich klasach. Jestem pewien, że ICE4 stanie się jak jego poprzednicy globalną wizytówką produktów spod znaku jakości „made in Germany” – mówił minister.

ICE 4 wyznacza nowe standardy dla pasażerów: ergonomiczne fotele, dużo miejsca na bagaż, elegancka przestrzeń restauracyjna oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej, obejmujący przebieg trasy w czasie rzeczywistym i dogodne połączenia z innymi pociągami na poszczególnych stacjach. Poza tym, system klimatyzacji przystosowano do temperatur sięgających 45 stopni Celsjusza. Wysoki komfort podróży całym rodzinom zapewni dużo przestrzeni do zabawy w obszarze rodzinnym oraz przedziale dla matek z niemowlętami. ICE4 ma też osiem miejsc na rower oraz cztery miejsca na wózki. Dwie specjalne platformy w pociągu pozwalają użytkownikom na wózkach inwalidzkich na wejście i wyjście z pociągu. Nowością jest oświetlenie dostosowane do natężenia światła dziennego. Dla ułatwienia orientacji w pociągu wprowadzono jasne oznaczenia obszarów i na nowo zaaranżowano numerację siedzeń. Ponadto, ICE 4 dysponuje nową technologią bezprzewodowego internetu i telefonii komórkowej. Te rozwiązania będą też dostępne do końca tego roku w całej flocie ICE jeżdżącej w barwach DB, w tym bezpłatne Wi-Fi w drugiej klasie.

Pociąg ICE4 składa się z 12 członów, osiąga maksymalną prędkość 250 km/h i ma łączną długość 346 metrów. Posiada łącznie 830 miejsc siedzących, z czego 205 znajdują się w pierwszej klasie, a 625 w drugiej klasie. Jego lekka, aerodynamiczna konstrukcja zmniejsza zużycie energii w przeliczeniu na miejsce w stosunku do pierwszego ICE o 22 procent. Elastyczność pociągu zapewnia innowacyjna koncepcja napędu zwana „powercars”.

– ICE4 wyznacza nowe standardy dla eksploatacji pociągów w Niemczech. W trakcie pracy nad pojazdem nasi inżynierowie dali upust swojej kreatywności. Pociąg oferuje liczne innowacje techniczne: całkowicie nowy układ napędowy, znacznie mniejsze zużycie energii i większy komfort dla pasażerów – podkreślał Roland Busch, członek zarządu Siemensa, dodając, że realizacja projektu przebiega zgodnie z harmonogramem.

Gwarancją najwyższej jakości ma być długa faza wdrażania ICE4 do eksploatacji. Pociągi zaczną w pełni obsługiwać regularne połączenia dopiero w grudniu 2017 r. Do tego czasu pojazd ma przejść wszystkie niezbędne testy w rzeczywistych warunkach. W ten sposób Niemcy sprawdzają niezawodność systemów i technologii (wymagają tego rygorystyczne przepisy obowiązujące na tamtejszym rynku). Pierwsza faza badania już się zakończyła. W jej trakcie pojazd przejechał ponad 250 tys. km. Następny etap tzw. eksploatacji kontrolowanej z podróżnymi rozpocznie się późną jesienią tego roku, kiedy to dwa pociągi ICE4 będą sporadycznie wykorzystane na trasie Hamburg - Hannover – Norymberga - Monachium.

Zgodnie z umową ramową zawartą w 2011 r. Siemens razem z Bombardierem mają dostarczyć DB nawet 300 pociągów typu ICE4. W pierwszej transzy przewoźnik zamówił 130 składów. Wartość całego kontraktu wynosi ok. 5,3 mld euro. To największa inwestycja taborowa w historii Deutsche Bahn.

Zobacz film z produkcji ICE4: