Zarząd Województwa Mazowieckiego zaakceptował „Plan wykonawczy do Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku w obszarze Przestrzeń i Transport”, kończąc tym samym prace nad opracowaniem dokumentu.
– Plan określa niezbędne inwestycje transportowe, poprawiające szeroko rozumianą wewnętrzną i zewnętrzną dostępność regionu. Jest także spełnieniem wymogów wstępnych wykorzystania środków unijnych w obszarze transportu – powiedział marszałek Adam Struzik.
Dokument pokazuje przedsięwzięcia realizowane na poziomie krajowym, regionalnym oraz lokalnych, których wdrożenie pozwoli m.in. na skrócenie czasu podróży, poprawę komfortu i bezpieczeństwa, zwiększenie dostępności regionu a także zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.
Zadaniem planu jest zachowanie spójności inwestycji z wytycznymi „Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 r. – Innowacyjne Mazowsze” oraz spełnienie tzw. wymogów wstępnych dla wykorzystania środków unijnych wymaganych przez Komisję Europejską. Inwestycje zawarte w planie są podstawą do podejmowania decyzji dotyczących dofinansowania inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Mazowieckiego 2014-2020 oraz ze środków własnych samorządu Mazowsza.
Plan zaakceptował również Zarząd Województwa Mazowieckiego. W najbliższych dniach zostanie on przekazany do Komisji Europejskiej jako spełnienie warunkowości ex-ante dla funduszy europejskich, objętych Wspólnymi Ramami Strategicznymi 2014-2020 dla sektora transportu na poziomie regionalnym, co pozwoli na certyfikowanie środków w ramach działania 7.1 Transport i 7.2. Kolej.
Istotny element regionalnego systemu transportowego stanowi infrastruktura kolejowa. Obecna oferta przewoźników, pomimo realizowanych inwestycji nie zaspokaja w pełni potrzeb przewozowych i oczekiwań podróżnych z uwagi na zbyt długi czas przejazdu, częstotliwość kursowania, stan techniczny eksploatowanego taboru, a także nie w pełni satysfakcjonujący stopień bezpieczeństwa.
W najbliższej perspektywie kluczowe znaczenie w rozwoju infrastruktury kolejowej będzie mieć:
• zakup i modernizacja taboru, która wpłynie na zwiększenie komfortu jazdy, poprawę bezpieczeństwa podróży, likwidowanie barier w dostępie osób o ograniczonej mobilności, w tym niepełnosprawnych,
• budowa nowych połączeń kolejowych, która zapewni połączenie kolejowe do obszarów istotnych z punktu widzenia rozwoju województwa, które obecnie nie posiadają bezpośredniego połączenia z siecią kolejową, a także wpłynie na zwiększenie dostępności w ruchu towarowym do stref przemysłowych i ekonomicznych na terenie Mazowsza oraz zwiększenie mobilności mieszkańców,
• poprawa stanu technicznego linii o znaczeniu regionalnym, która przyczyni się do eliminowania miejscowych ograniczeń prędkości (tzw. wąskich gardeł), poprawy stanu technicznego oraz parametrów użytkowych, co wpłynie na zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz zwiększenie mobilności mieszkańców,
• budowa zapleczy utrzymaniowo-naprawczych do bieżącej obsługi technicznej pojazdów szynowych, która przyczyni się do zwiększenia jakości i efektywności oferowanych usług oraz umożliwi zapewnienie płynności w realizacji przewozów i optymalizacji wykorzystania parku taborowego.
Poniżej przedstawiamy listę inwestycji, które zostaną zrealizowane na Mazowszu:
na poziomie krajowym
na poziomie regionalnym