Port Gdańsk rozbudowuje kolejową infrastrukturę dostępową

Port Gdańsk rozbudowuje kolejową infrastrukturę dostępową

09 listopada 2016 | Źródło: Port Gdańsk
PODZIEL SIĘ

Najbliższe 4,5 roku dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk upłyną pod znakiem intensywnych prac inwestycyjnych obejmujących modernizację infrastruktury drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym oraz prawobrzeżnej części Portu Wewnętrznego (rejon Basenu Górniczego oraz nabrzeża Przemysłowego). Oba otrzymają dofinansowania ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Fot. Port Gdańsk

Pierwszy projekt pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku" to inwestycja, która będzie jednym z największych przedsięwzięć w zakresie infrastruktury dostępowej realizowanych przez port. Obejmie łącznie 6 kilometrów torów i 10 kilometrów dróg. Na realizację przedsięwzięcia w sumie składać się będzie 12 zadań, 7 drogowych i 5 kolejowych.

Rozbudowana zostanie m.in. grupa torowa prowadząca do terminalu masowego spółki Port Północny, co doprowadzi do zwiększenia przepustowości kolejowej i usprawni bieżącą pracę eksploatacyjną na dedykowanej grupie, która w chwili obecnej generuje największy ruch kolejowy w Porcie Gdańsk.

Z racji planowanej budowy terminalu typu agro spółki OT Logistics modernizacji poddane zostaną także tory kolejowe prowadzące do terminalu. Jednak największa zmiana dotyczyć będzie układu kolejowego prowadzącego do terminalu kontenerowego. Tu przewidywana jest całkowita zmiana biegu torów. W chwili obecnej do terminalu prowadzi tylko jeden tor. Tymczasem docelowo planowane jest zwiększenie przepustowości szlaku kolejowego i podniesienie bezpieczeństwa w ruchu, bowiem dedykowany zostanie na całej długości drugi tor tak, by zapewnić możliwość równoczesnego dwukierunkowego ruchu pociągów na tym odcinku w układzie bezkolizyjnym z układem drogowym. Dodatkowo na terenach portowych, za stacją Port Północny i węzłem drogowym prowadzącym do tunelu pod Martwą Wisłą, (na styku Trasy Słowackiego z Trasą Sucharskiego), zaplanowano budowę trzech torów postojowych, umożliwiających oczekiwanie pociągów na obsługę w terminalach głębokowodnych. Niniejsza grupa torowa, usytuowana na przedpolu terminali w sposób nie zakłócający bieżącego ruchu, umożliwi także (oprócz funkcji postojowej) wykonywać niezbędne czynności techniczne i manewrowe przy składzie pociągu, o ile zajdzie taka potrzeba.

Powstaną również nowe wiadukty drogowe nad linią kolejową, w tym 2 w ciągu ulicy Kontenerowej oraz nowo projektowanej ulicy Nowa Portowa, która przebiegać będzie równolegle do głównej arterii komunikacyjnej w Porcie Zewnętrznym, tj. do Trasy Sucharskiego. Oba wiadukty umożliwiać będą bezkolizyjny ruch drogowy i kolejowy do terminalu kontenerowego DCT oraz w kierunku pozostałych terminali głębokowodnych zlokalizowanych w tej części portu. W chwili obecnej istniejące kolejowe ciągi komunikacyjne znajdują się w świetle drogi, co istotnie ogranicza równoległy ruch na obu szlakach tak kolejowym, jak i drogowym.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk otrzymał też dofinansowanie na realizację dokumentacji projektowej i środowiskowej dla rozbudowy i modernizacji węzłów sieci bazowej w zakresie infrastruktury drogowo-kolejowej w prawobrzeżnej części Portu Wewnętrznego.

Dokumentacja projektowa będzie obejmować infrastrukturę drogowo - kolejową Portu Gdańsk w rejonach Basenu Górniczego i Nabrzeża Przemysłowego, w tym ciągi komunikacyjno - technologiczne dla obsługi kontrahentów i przyległych nabrzeży obu rejonów. W ramach inwestycji przewiduje się m.in. modyfikację w zakresie układu oraz ilości torów kolejowych w rejonie Nabrzeża Rudowego i Węglowego. Tuż obok w rejonie obecnego Dworca Drzewnego zostanie zaprojektowany także nowy układ kolejowy, odwrócony względem istniejącego. Przewiduje się zatem zaprojektowanie równoległego układu względem nabrzeża, w miejsce obecnego prostopadłego. W drugiej linii Nabrzeża Przemysłowego zaprojektowany zostanie z kolei nowy układ drogowo – kolejowy.

Przewidywany przez ZMPG termin wyłonienia wykonawcy na dokumentację to koniec bieżącego roku. Natomiast termin zakończenia dokumentacji i uzyskania pozwolenia na budowę zaplanowano na marzec 2018 roku.

Wszystkie powstałe projekty zostaną skorelowane na punktach styku z projektem PKP PLK dotyczącym modernizacji stacji obsługujących Port Gdańsk w tym rejonie, tj. stacji Gdańsk Port Północny i Gdańsk Kanał Kaszubski.

Opisane przedsięwzięcia to potężny program inwestycyjny Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, który do roku 2020 pozwoli zakończyć długookresowy i skomplikowany proces poprawy kluczowej infrastruktury dostępowej tak drogowej, jak i kolejowej do Portu Gdańsk. Tym samym port zyska zupełnie nowe oblicze, które niewątpliwie przyczyni się do wzmocnienia wizerunku portu jako kluczowego węzła logistycznego kraju, usprawni jego dostępność i wpłynie na poprawę jakości obsługi ruchu lądowego w porcie, co będzie miało przełożenie również na podniesienie jego pozycji konkurencyjnej na rynku. Łącznie na planowane na najbliższy okres przedsięwzięcia zarówno projektowe w Porcie Wewnętrznym, jak i budowlane, jak w przypadku rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym, wydatkowane zostanie aż 30 mln euro, z czego blisko 25 mln euro sfinansowane zostanie z dotacji unijnych.