Instytut Kolejnictwa świętuje 65-lecie istnienia

Instytut Kolejnictwa świętuje 65-lecie istnienia

09 listopada 2016 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Piąta edycja Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Najnowsze technologie w transporcie szynowym – ART 2016” stała się okazją do uświetnienia 65-lecia Instytutu Kolejnictwa. Przy okazji debaty specjalistów z Polski i zagranicy na temat najnowszych osiągnięć w branży podsumowano dokonania Instytutu i wskazano na rolę ośrodka w sprostaniu nowym wyzwaniom stojącym przed koleją.

Instytut Kolejnictwa świętuje 65-lecie istnienia
Fot. Instytut Kolejnictwa

Instytut Kolejnictwa odgrywa ogromną rolę w funkcjonowaniu polskiej kolei. Prowadzi szeroko zakrojone badania naukowe i prace rozwojowo-badawcze. Posiada akredytacje Polskiego Centrum Akredytacji jako jednostka certyfikująca wyroby, jednostka certyfikująca systemy zarządzania jakością, jednostka badawcza i jako jednostka wzorcująca. Warto podkreślić, że w tym roku IK dołączył do grona nielicznych jednostek badawczych w Europie oferujących badania systemu ERTMS/ETCS poziomu 1.

Wychodząc naprzeciw licznym potrzebom nowoczesnej kolei Instytut cyklicznie organizuje konferencje mające na celu wymianę specjalistycznej wiedzy i prezentację najnowszych osiągnięć. Temu służy V Międzynarodowa Konferencja „Najnowsze technologie w transporcie szynowym”, zorganizowana wspólnie przez Instytut Kolejnictwa oraz Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, która odbywa się w dniach 9-10 listopada w Warszawie. Jej zakres obejmuje szeroko rozumianą problematykę związaną z budową i eksploatacją transportu szynowego.

W ramach konferencji przygotowano szereg odrębnych paneli, poświęconych specjalistycznym zagadnieniom, gdyż spektrum problemów i specjalności jest bardzo szerokie. Podobnie jak w latach ubiegłych przygotowanie i prowadzenie paneli powierzono uznanym specjalistom, co gwarantuje właściwy dobór referatów oraz interesujące dyskusje.

Jednym z celów konferencji jest przygotowanie naszego kraju do budowy Kolei Dużych Prędkości. Polskie koleje już teraz gromadzą doświadczenia w zakresie KDP, między innymi poprzez eksploatację pierwszego odcinka CMK z prędkością 200 km/h na zmodernizowanym fragmencie Centralnej Magistrali Kolejowej. Jest to pierwszy krok w kierunku budowy sieci szybkich połączeń, która w przyszłości pozwoli kolei skutecznie konkurować z transportem drogowym, korzystającym z coraz większej sieci autostrad oraz lotniczym.

Jednakże planowane, dalsze podwyższanie prędkości wymaga sprostaniu wielu wyzwaniom technicznym i technologicznym. Dzisiejsza konferencja jest okazją do ich omówienia w gronie ekspertów. Warto przy tej okazji podkreślić, że środowisko polskich specjalistów, pracujących na wyższych uczelniach oraz w instytutach badawczych jest dobrze przygotowane do realizacji takich zadań, zarówno w wymiarze dydaktycznym jak i badawczym.

W trakcie spotkania podpisano również umowę o współpracy pomiędzy Instytutem Kolejnictwa a Białoruskim Naukowo-Badawczym Instytutem Transportu "Transtechnika" w Mińsku