UTK: wzrost konkurencyjności kolei jest bardzo realny

UTK: wzrost konkurencyjności kolei jest bardzo realny

30 listopada 2016 | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

Opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej zaczęły cechować się stabilnością i stały się przewidywalne. Utrzymanie ich na dotychczasowym poziomie przy stale poprawiającej się jakości sieci PKP PLK, która skutkuje wzrostem dopuszczalnej prędkości i zmniejszeniem czasów przejazdów, może doprowadzić do zwiększenia udziału przewozów pasażerów oraz towarów w transporcie szynowym – przewiduje Urząd Transportu Kolejowego.

Fot. Rafał Wilgusiak

Urząd przedstawił opracowanie o wysokości opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK na popularnych trasach za ostatnie cztery lata wraz z prognozą na okres obowiązywania rozkładu jazdy pociągów 2016/2017.

Z analizy wynika, że w przypadku przewozów pasażerskich mamy do czynienia ze stabilizacją oraz obniżeniem opłat dla wielu tras pociągów. Niewielkimi wahaniami cechują się m.in. opłaty za trasy relacji: Kraków Główny – Gdynia Główna, Łódź Widzew – Łowicz Główny, Warszawa Lotnisko Chopina – Modlin, Kraków Płaszów – Lublin, Warszawa Grochów – Bohumin. Na niektórych trasach można zauważyć obniżenie opłaty podstawowej, np. trasy: Poznań Główny – Olsztyn Główny, Białystok – Wrocław Główny, Szczecin Port Centralny – Katowice. Stabilizacja opłat często odbywa się równolegle z polepszeniem parametrów infrastruktury kolejowej, skutkującym zmianą kategorii linii kolejowej. Przykładem może być zwiększenie dopuszczalnej prędkości, skutkujące skróceniem czasu przejazdu na trasie Kraków Główny – Gdynia Główna. Opłata na tej trasie w czasie obowiązywania rozkładu jazdy pociągów 2012/2013 wynosiła 5 579,93 zł, natomiast w czasie obecnie obowiązującego rozkładu jazdy 2015/2016 wynosi 5 596,98 zł. Po modernizacji linii czas jazdy uległ skróceniu o prawie dwie godziny.

Analiza opłat podstawowych za popularne trasy zamawiane przez przewoźników towarowych wskazuje na znaczne obniżenie opłat w okresie 2012-2016. Dla relacji Sokółka – Warszawa Główna Towarowa opłata w czasie obowiązywania rozkładu jazdy pociągów 2012/2013 wynosiła 8 647,79 zł, a w obecnie obowiązującym 6 158, 08 zł. Prognozowana opłata na rozkład jazdy pociągów 2016/2017 ma wynosić 5 864,15 zł. Podobne zjawiska można pokazać dla opłaty za trasę Gdańsk Port Północny – Zdzieszowice. W czasie obowiązywania rozkładu jazdy pociągów 2012/2013 opłata wynosiła 17 903, 05 zł, natomiast w obecnym - 13 340,84 zł. W obydwu przykładach dane dotyczą pociągów o dużej masie, odpowiednio brutto obliczeniowe: 4 217 t oraz 3567/3520 t. Dla pociągów towarowych o znacznie mniejszej masie, opłaty uległy obniżeniu. Opłata dla relacji pociągu Świnoujście SIA – Płock Trzepowo o masie 1 184 t w czasie obowiązywania rozkładu jazdy pociągów 2012/2013 wynosiła 9 846,92 zł, a w obecnie obowiązującym - 6 698,07 zł.

– Wskazane w przedstawionym opracowaniu tendencje są pozytywne i optymistyczne dla przewoźników kolejowych oraz przedsiębiorców chcących rozpocząć działalność przewozową w Polsce. W związku z zakończonymi licznymi modernizacjami i rewitalizacjami mamy do czynienia z coraz lepszą infrastrukturą kolejową, co skutkuje zwiększeniem prędkości i zmniejszeniem czasów przejazdów. Jednocześnie spadają opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej. W konsekwencji może to spowodować zwiększenie konkurencyjności kolei poprzez zwiększenie udziału przewozów pasażerów oraz towarów w transporcie kolejowym – mówi Ignacy Góra, Prezes UTK.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, jako krajowy regulator rynku zdaje sobie sprawę, że poziom opłat za dostęp do infrastruktury jest jednym z najbardziej istotnych zagadnień regulacyjnych w i ma kluczowe znaczenie dla konkurencyjności. Opłaty za dostęp są bowiem znaczącą częścią kosztów ponoszonych przez przewoźników i decydują o ich strategii oraz podejmowanych decyzjach biznesowych. Czytaj całą analizę sporządzoną przez UTK

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PKP Cargo cały czas odczuwa spadek zamówień na rynku węgla PKP Cargo cały czas odczuwa spadek zamówień na rynku węgla
Następny artykuł XV konferencja SIiTK rozpoczęta XV konferencja SIiTK rozpoczęta