Budowa odcinka linii kolei dużych prędkości LGV Sud Europe Atlantique dobiegła końca. Linia łączy Paryż z Bordeaux i w przyszłości umożliwi szybkie połączenia stolicy Francji z południem kraju i Hiszpanią.
Oficjalna uroczystość inauguracji nowego odcinka KDP z udziałem prezydenta Francji Francoisa Hollande’a odbyła się we wtorek 28 lutego w miejscowości Villognon. Oddany do użytku odcinek liczy 302 km i łączy Tours z Bordeaux.
Budowa linii kosztowała 7,8 mld euro i została sfinansowana w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego przez konsorcjum Lisea, które otrzymało 50-letnią koncesję na zarządzanie wybudowaną infrastrukturą i będzie finansować zaciągnięte kredyty z opłat od przewoźników. Francuzi planują budowę następnych odcinków linii KDP, które połączą Bordeaux z Tuluzą i oraz miejscowością Dax – fragment ten, którego otwarcie planowane jest na 2028 rok, stanowi część linii do Hiszpanii.
Prędkość maksymalna na odcinku Sud Europe Atlantique wynosi 300 km/h, podczas gdy na obecnie eksploatowanej linii kolejowej łączącej Bordeaux z Tours wynosi 220 km/h. Podróż z Paryża do Bordeaux skróci się z 3 godzin i 14 minut do 2 godzin i 4 min. Inauguracja połączeń pasażerskich nastąpić ma w lipcu. Na linii będzie kursować 40 jednostek Alstomu TGV Douplex. 15 dwupiętrowych począgów zostało zamówionych w lutym przez francuskie koleje SNCF, po to by zapobiec zamknięciu fabryki Alstomu w Belfort.