Brakuje fachowców kolejnictwa. Przewoźnicy i PLK pomogą szkolić

Brakuje fachowców kolejnictwa. Przewoźnicy i PLK pomogą szkolić

30 marca 2017 | Źródło: Barter
PODZIEL SIĘ

Na rynku pracy brakuje fachowców kolejnictwa. Barter, PKP Cargo i PKP PLK rozpoczęli akcję, której celem jest dostosowanie kształcenia zawodowego do potrzeb przewoźników kolejowych i przedsiębiorstw z branży energetycznej.

Fot. Barter

Technicy kolejowi, kierowcy samochodów ciężarowych z uprawnieniami i technicy gazownictwa – fachowców w takich zawodach próżno szukać na polskim rynku pracy.

– W kolejnictwie w skali kraju brakuje kilku tysięcy maszynistów, ustawiaczy, rewidentów kolejowych, a nie ma szkół w województwie podlaskim, które kształciłyby nowe kadry w tym zawodzie - mówi prezes Barter SA, Bogdan Rogaski. – Podobnie jest z kierowcami samochodów ciężarowych – szkoły wypuszczają absolwentów w tym zawodzie bez uprawnień, wymaganych na rynku pracy. Nie ma też szans na znalezienie na rynku pracy operatorów instalacji gazowych –  skroplonego gazu ziemnego LNG i LPG . A zapotrzebowanie na takich specjalistów będzie rosło wraz z dynamicznym wzrostem znaczenia tego ekologicznego paliwa, m.in. dla motoryzacji.

Współpraca w "trójkącie wiedzy"

Białostocki Barter, licencjonowany przewoźnik kolejowy i dystrybutor surowców energetycznych, już doświadczył trudności z rekrutacją kandydatów na takie stanowiska. By to zmienić, spółka zwróciła się do podlaskich instytucji oświatowych, organów samorządowych i wojewódzkich, a także szkół i uczelni z wezwaniem o współpracę i pomoc w rozwiązaniu tego problemu. Firma zachęca do tworzenia nowych kierunków nauczania oraz klas patronackich, kształcących w deficytowych zawodach. Inicjatywę wsparli inni polscy przewoźnicy – PKP Cargo i PKP Polskie Linie Kolejowe.

– Zaapelowaliśmy do władz z prośbą o podjęcie stosownych kroków proceduralnych oraz o alokowanie funduszy w taki sposób, aby młodzi ludzie opuszczając próg szkoły mieli możliwość podjęcia pracy w naszym regionie – mówi Bogdan Rogaski. – Szkoły zawodowe w Polsce powinny modyfikować programy nauczania tak, aby kształcić absolwentów pod potrzeby rynku pracy. Absolwent po zakończenia nauki powinien mieć wszystkie wymagane uprawnienia zawodowe do podjęcia pracy – to plus dobre wyszkolenie zagwarantuje mu znalezienie dobrze płatnej pracy.

Absolwenci bez kompetencji

Według Barter SA, zmniejszenie bezrobocia w dzisiejszych czasach nie będzie efektywne bez tworzenia  tzw. „trójkątów wiedzy”, które stanowią szkoły, potencjalni pracodawcy oraz instytucje otoczenia biznesu. Jest to niezbędne działanie, które pomoże nie tylko w walce z bezrobociem, lecz także z niedopasowaniem kompetencyjnym oraz nieprzystosowaniem kierunków kształcenia do potrzeb miejscowych pracodawców. Jednocześnie pracodawcy zobowiązali się do aktywnego zaangażowania się w kształcenie młodych ludzi, oferując pomoc w postaci praktyk oraz staży zawodowych.

Są już pierwsze efekty akcji. W ubiegłym tygodniu w siedzibie Barter SA doszło do spotkania zarządu i kierownictwa spółki z  przedstawicielami Starostwa Powiatowego w Mońkach, dyrekcji Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach  oraz Technikum Mechanicznego w Białymstoku.  Jego tematem było utworzenie nowych kierunków w obu szkołach.

Technik transportu kolejowego po szkole w Mońkach

W nowym roku szkolnym w monieckim ZSOiZ ruszy jedyny w regionie kierunek – technik transportu kolejowego. Przedsięwzięciu patronują PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Barter SA.

– Dzięki tej współpracy uczniowie tego profilu od drugiej klasy otrzymają stypendia naukowe w wysokości nawet do 450 zł miesięcznie, a po ukończeniu szkoły gwarancję dobrze płatnej pracy – mówi dyrektor ZSOiZ w Mońkach, Krzysztof Falkowski. – W programie klasy znajdą się rozszerzone przedmioty m.in.: organizacja i prowadzenie ruchu pociągów, planowanie i realizacja przewozów kolejowych, a także geografia i język angielski.

Gwarancja zatrudnienia na kolei

Absolwenci klasy będą mieli gwarancję zatrudnienia w firmach branży kolejowej, atrakcyjny system stypendialny, zajęcia praktycznej nauki zawodu w rzeczywistych warunkach u pracodawców i prowadzenie zajęć przez specjalistów – praktyków.  Absolwenci takiego profilu mogą studiować logistykę i  transport – w specjalnościach: eksploatacja transportu kolejowego, zarządzanie w transporcie kolejowym, organizacja transportu specjalnego, technika i organizacja transportu kolejowego.

– Absolwent szkoły, kształcącej w zawodzie technik transportu kolejowego może też od razu podjąć zatrudnienie u przewoźników kolejowych bądź zarządców infrastrukturą na stanowiskach: nastawniczy, maszynista pojazdów trakcyjnych, rewident taboru kolejowego, manewrowy czy ustawiacz – zachęca dyrektor Falkowski.