Ponad pół miliarda złotych na trasę z Olsztyna przez Korsze do Ełku

Ponad pół miliarda złotych na trasę z Olsztyna przez Korsze do Ełku

31 marca 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

O 30 minut szybciej z Olsztyna przez Korsze do Ełku, lepszy dostęp do pociągów, wygodniejsza obsługa na stacjach i przystankach, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych – takie będą efekty modernizacji i elektryfikacji linii Ełk-Korsze. PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do inwestycji wartej ponad 500 mln zł. 

Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na dokumentację projektową, która określi dokładny zakres prac. Zaplanowano elektryfikację trasy Ełk-Korsze (ok. 94 km), dzięki czemu skróci się czas przejazdu oraz zdecydowanie poprawi się komunikacja w regionie – m.in. poprzez uruchomienie dobrego połączenia między Olsztynem a Ełkiem przez Korsze.

– Dzięki modernizacji i elektryfikacji trasy z Ełku do Korsz, oraz prac na linii 353 na odcinku od Iławy do Korsz, pojedziemy o 30 minut krócej z Olsztyna do Ełku, przez Korsze. Wygodne perony na stacjach i przystankach wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych zwiększą komfort podróży pasażerów. Poprawi się przepustowość linii, co stworzy nowe możliwości dla przewozów regionalnych i dalekobieżnych – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. 

Oprócz elektryfikacji linii PLK planują wykonać prace, które poprawią standard obsługi podróżnych. Wykonawca opracuje dokumentację na modernizację 6 stacji: Stare Juchy, Wydminy, Giżycko, Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny i 7 przystanków: Woszczele, Siedliska, Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn, Linkowo. Perony będą wygodniejsze. Każdy zostanie wyposażony w wiaty, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Poprawi się oznakowanie i informacja o kursowaniu pociągów. Obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. 

Planowana jest kompleksowa wymiana torów i 61 rozjazdów – ważnych elementów linii kolejowej. Po zakończeniu pociągi pasażerskie i towarowe przyspieszą. Poprawią się warunki do przewozu ładunków.  

Sprawne i bezpieczne podróże będą możliwe dzięki wymianie i remontowi urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym zwiększy również przebudowa 78 przejazdów kolejowo – drogowych. Prace obejmą w sumie 145 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty i wiadukty kolejowe.

Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” realizowany będzie z POIiŚ. Szacunkowy koszt inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym wynosi to 578,5 mln zł. Prace projektowe zaplanowano do 2020 r., natomiast realizacja robót budowlanych planowana jest w latach 2020-2023.

Kolej wraca na Warmię i Mazury

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w najbliższych latach zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym planują realizację 7 projektów o łącznej wartości ponad 2,3 mld zł. Na liście podstawowej jest 5 projektów za ponad 1,5 mld zł. Dla mieszkańców województwa i podróżujących po liniach kolejowych Warmii i Mazur efektem prac będzie skrócenie podróży i lepsza obsługa na stacjach i przystankach. M.in. dzięki o ok. 1h 25 min skróci się podróż w relacji Olsztyn – Szczytno – Ełk (z 3h 36 min do ok. 2h 11 min). Krótsze będą podróże na trasie Działdowo – Olsztyn (ok. 16 min) i tym samym o kwadrans skróci się dojazd z Olsztyna do Warszawy.

PLK elektryfikują linie kolejowe

PKP Polskie Linie Kolejowe do 2023 r. przewidują elektryfikację ok. 300 km linii kolejowych, a dla dalszych ok. 500 km prowadzone są prace studialne. Spółka zelektryfikuje m.in. trasy Ocice -  Rzeszów, Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, Węgliniec – Zgorzelec czy Szczecin Główny – Granica państwa (Tantow). Zaplanowane w Krajowym Programie Kolejowym elektryfikacje linii sprawią, że podróże koleją po Polsce będą jeszcze szybsze i wygodniejsze. Poprawi się komunikacja kolejowa w regionach i pomiędzy województwami.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Koleje Śląskie pojadą do Zakopanego Koleje Śląskie pojadą do Zakopanego
Następny artykuł Alstom dostarczy 53 pociągi Coradia Continental dla DB Regio Alstom dostarczy 53 pociągi Coradia Continental dla DB Regio