Polskie ładowarki do autobusów elektrycznych oraz innowacyjna technologia SiC od Medcom

Polskie ładowarki do autobusów elektrycznych oraz innowacyjna technologia SiC od Medcom

01 maja 2017 | Źródło: Medcom
PODZIEL SIĘ

Podczas targów Hannover Messe 2017 zaliczanych do najważniejszych wydarzeń w branży przemysłowej na świecie Medcom, polski producent urządzeń energoelektronicznych dużych mocy zaprezentował międzynarodowej publiczności własne ładowarki do autobusów elektrycznych oraz produkty dla transportu publicznego wykonane w technologii SiC.

Fot. Medcom

– Hannover Messe to dla nas przede wszystkim okazja do promocji naszych autorskich rozwiązań na arenie międzynarodowej oraz możliwość nawiązania nowych kontaktów biznesowych. Zależy nam także na rynku niemieckim, który jest na pewno bardzo trudny i konkurencyjny, ale z roku na rok staje się coraz bardziej otwarty na współpracę z firmami zagranicznymi. Tę szansę chcemy wykorzystać, a tegoroczna edycja targów, których krajem partnerskim jest Polska, jest do tego najlepszą okazją, bo wiąże się z dużym wsparciem promocyjnym. Nasza oferta napędów do autobusów elektrycznych i ładowarek spotkała się z dużym zainteresowaniem m.in. przewoźników niemieckich, a także krajów związkowych, rządu oraz Ministerstwa Gospodarki i Energii Brandenburgii i już planujemy kolejne spotkania – mówi Piotr Wroński, wiceprezes zarządu Medcom.

Medcom jest już aktywny na rynku niemieckim. Od lat współpracuje z największymi światowymi producentami pojazdów szynowych, w tym z firmą Siemens, której jest certyfikowanym dostawcą. Firma stara się również o uzyskanie statusu certyfikowanego dostawcy podzespołów energoelektronicznych (przetwornic statycznych, falowników trakcyjnych, ładowarek) dla Deutsche Bahn.

W systemy napędowe polskiego producenta wyposażone zostały m.in. autobusy elektryczne Solaris zakupione przez Hanower, Hamburg, Drezno i Oberhausen. Medcom dostarcza także własne rozwiązania do spalinowych zespołów trakcyjnych serii Link (DMU) produkowanych przez Pesę dla niemieckich przewoźników kolejowych, a także przetwornice do tramwajów w Bonn, modernizowanych przez przewoźnika SWB.

W kolejnych latach Medcom będzie się koncentrował w Niemczech głównie na projektach związanych z modernizacją pojazdów szynowych, w tym zwłaszcza tramwajów a także zacieśnianiu współpracy z lokalnymi operatorami transportu miejskiego. Polski producent jest również zainteresowany sprzedażą niemieckim miastom własnych ładowarek do autobusów elektrycznych oraz inteligentnych systemów zarządzania grupą ładowarek, przeznaczonych do dużych zajezdni autobusowych.

Medcom napędza, ale chce także ładować autobusy elektryczne

W Hannowerze Medcom prezentuje nową serię ładowarek do autobusów elektrycznych, wprowadzoną do oferty w ubiegłym roku. Po raz pierwszy została ona pokazana na targach Innotrans 2016 w Berlinie, a dwa miesiące później można ją było zobaczyć także w Polsce na targach Transexpo w Kielcach. Oferta polskiego producenta to nie tylko całe spectrum różnego typu ładowarek, ale także autorski system zarządzania siecią ładowania, gwarantujący pełną optymalizację wykorzystania infrastruktury oraz redukcję kosztów zużycia energii elektrycznej.

Wszystkie modele ładowarek są zgodne z najnowszymi europejskimi standardami ładowania, zapewniają niezwykle wysoką wydajność konwersji napięcia i bardzo niski poziom zakłóceń generowanych w sieci. Poza tym współpracują z wszystkimi rodzajami baterii dostępnymi na rynku i mogą być podłączone także do sieci tramwajowej czy trolejbusowej (600 VDC lub 750 VDC), a przy tym sprawdzają się nawet w skrajnie niesprzyjających warunkach atmosferycznych oraz temperaturach. Gwarantujemy także pełne wsparcie wdrożeniowe, serwisowe i utrzymaniowe oraz możliwość modyfikacji rozwiązań i parametrów zgodnie ze specyfikacją konkretnego projektu oraz wymagań klienta – nie tylko na poziomie technicznym, ale także wzornictwa i designu – dodaje Joanna Nichthauser, Medcom.

Technologia SiC z Polski

Medcom jest jedyną na świecie polską firmą specjalizującą się w rozwiązaniach bazujących na technologii SiC i należy do nielicznych przedsiębiorstw na świecie propagujących jej rozwój. Pierwszy produkt oparty o komponenty wykonane z węglika krzemu Medcom zaprezentował już w 2014 r. Była to przetwornica statyczna PSM-35 SiC. W 2016 roku w ofercie Medcom pojawił się z kolei falownik trakcyjny zintegrowany z przetwornicą pomocniczą dla autobusów elektrycznych (FT-160-600 / PSM-42), w całości wykonany w technologii węglika krzemu (full SiC). I to on jest właśnie prezentowany na Hannover Messe 2017.

Aktualnie polski producent pracuje nad kolejnym produktem w SiC – wielosystemowym układem napędowym i zasilania przeznaczonym do elektrycznych zespołów trakcyjnych (ezt). Urządzenie ma być gotowe za 3 lata i będzie mogło pracować w różnych sieciach trakcyjnych i standardach napięciowych – przy napięciu 3 000 V DC stosowanym w Polsce lub 25 kV 50 Hz, które jest standardem w takich krajach jak chociażby Czechy, Słowacja, Ukraina, Białoruś, a także na Bałkanach.

– Dzięki modułom SiC możemy uzyskać parametry nieosiągalne dla tradycyjnych półprzewodników krzemowych, a węglik krzemu to technologia przyszłości i kolejny krok ewolucji technicznej w projektowaniu innowacyjnych urządzeń energoelektronicznych dla transportu publicznego – nie tylko dla kolei, ale także metra, tramwajów i autobusów elektrycznych. Chcemy, aby to właśnie polski przemysł i polskie firmy były w tej dziedzinie liderami – mówi Joanna Nichthauser, Medcom.