Transport miejski Medcom dostarczy urządzenia energoelektroniczne do tramwajów Moderus

Medcom dostarczy urządzenia energoelektroniczne do tramwajów Moderus

11 października 2018 | Źródło: Medcom
PODZIEL SIĘ

Modertrans zaprezentował w swojej siedzibie nowy tramwaj niskopodłogowy Moderus Gamma dla Poznania. To kolejny po lokomotywie Dragon 2 pojazd na polskim rynku, który będzie przez Medcom wyposażony seryjnie w urządzenia energoelektroniczne w technologii węglika krzemu.

Medcom dostarczy urządzenia energoelektroniczne do tramwajów Moderus
Fot. Michał Beim Wikimedia Commons

Dostawy już trwają i obejmują przetwornice statyczne w pełnej technologii SiC (PSM-50 SiC), falowniki trakcyjne w technologii IGBT (FT-50-600) oraz system TCMS. Medcom wyposaży łącznie 50 pojazdów produkowanych dla Poznania, w tym 30 jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych.

Głównym założeniem projektu było stworzenie jednego, kompaktowego rozwiązania do zasilania silników trakcyjnych i obwodów pomocniczych w tramwaju, a zastosowanie węglika krzemu pozwoliło ten cel osiągnąć.

W konstrukcji przetwornic statycznych Medcom wykorzystał technologię SiC, dzięki czemu w jednym kontenerze obok czterech falowników trakcyjnych FT-50-600 zmieściła się zoptymalizowana przetwornica PSM-50 SiC o mocy 50 kVA. Każdy tramwaj jest wyposażony w dwa takie kontenery, posiadające wyjątkowo cichy układ chłodzenia. W sterowaniu użyte zostały nowoczesne mikrokontrolery i sprawdzone algorytmy przetwarzania sygnałów.

− Moderus Gamma to kolejny projekt, który dowodzi wyjątkowych właściwości węglika krzemu. Zastosowanie technologii SiC w przetwornicy pozwoliło nam zmniejszyć jej wagę oraz gabaryty i zabudować urządzenia w jednym kontenerze, a tym samym zmniejszyć liczbę doprowadzonych przewodów, zredukować całkowitą masę urządzenia i zaoszczędzić powierzchnię na dachu pojazdów. Jednocześnie uzyskaliśmy zdecydowanie lepsze parametry pracy produktu w zakresie sprawności, temperatury pracy, szybkości przełączania i stabilności napięcia wyjściowego. Technologia SiC stanowi jeden z głównych kierunków rozwoju nowoczesnego transportu publicznego, ponieważ zdecydowanie poprawia sprawność urządzeń i ogranicza straty energii w przetwornikach, ostatecznie zmniejszając koszty eksploatacji pojazdów – mówi Piotr Wroński, wiceprezes Medcomu.