Nowa stacja Warszawa Główna ma być gotowa w 2020 r. Pochłonie ponad 100 mln zł

Nowa stacja Warszawa Główna ma być gotowa w 2020 r. Pochłonie ponad 100 mln zł

04 maja 2017 | Autor: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych związanych z budową stacji Warszawa Główna. Przedsięwzięcia zakłada wybudowanie nowych torów prowadzących z Warszawy Zachodniej do peronów oraz dworca pasażerskiego przy ul. Towarowej. Koszt inwestycji określony przez inwestora wynosi 103,5 mln zł netto.

Fot. Panek, Wikimedia

Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w ramach prac między stacjami Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia. Nowa Warszawa Główna przejmie część ruchu kolejowego w trakcie modernizacji linii średnicowej. Obsłuży pociągi podmiejskie wjeżdżające do Warszawy z kierunku Piaseczna, Grodziska Mazowieckiego i Sochaczewa.

Wyłoniony w postępowaniu wykonawca będzie miał 29 miesięcy na wykonanie projektu budowlanego wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego, uzyskanie pozwolenia na budowę i innych niezbędnych decyzji administracyjnych, opracowanie  projektu wykonawczego i STWiORB (tj. Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych), opracowanie dokumentacji powykonawczej (w tym geodezyjnej) oraz przeprowadzenie procesu oceny zgodności podsystemów i przekazaniu odpowiednich deklaracji i certyfikatów WE dla podsystemów.

Dwuipółroczny termin obejmuje również roboty w nawierzchni i podtorzu, łącznie z budową urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk), urządzeń i systemów telekomunikacyjnych, sieci trakcyjnej wraz z zasilaniem (powiązanej ze stacją Warszawa Zachodnia), urządzeń i układów elektroenergetyki do 1 kV, obiektów inżynieryjnych, dwóch peronów dwukrawędziowych wraz z dojściami (powstanie m.in. kładka nad torami, która połączy ul. Kolejową z Al. Jerozolimskimi), a także dróg technicznych i dojazdowych.

PLK planują również w ramach zadania budowę tymczasowej nastawni do sterowania stacją Warszawa Główna. Docelowo Warszawa Główna będzie sterowana ze stacji Warszawa Zachodnia, gdy powstanie tam Lokalne Centrum Sterowania (LCS) – w 2021 r.

Głównym kryterium przetargowym jest cena (60 proc.). Oprócz niej PKP PLK wezmą pod uwagę termin realizacji (20 proc.) i doświadczenie koordynatora projektu (20 proc.). Zgłoszenia można składać do 12 czerwca br.

Inwestycja zostanie dofinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Stacja z przyszłością 

  • Warszawa Główna daje dodatkową przepustowość i zwiększa elastyczność kształtowania rozkładu jazdy przez przewoźników
  • Na linię średnicową od strony zachodniej do Warszawy wjeżdża i będzie wjeżdżało więcej pociągów regionalnych niż od strony wschodniej. Warszawa Główna może przejąć część z nich, co będzie korzystniejszym rozwiązaniem niż przejazd przez średnicę
  • Warszawa Główna jest w zupełnie innej sytuacji niż 20 lat temu, gdy zamykano stację. Ruch pociągów regionalnych i aglomeracyjnych zapewni sprawny dowóz do miasta, potrzebny dla rozrastających się przedmieść stolicy
  • Centrum miasta przesuwa się w okolice Warszawy Głównej i tam kolej przyjmie pasażerów

Stacja Warszawa Główna Osobowe obsługiwała pociągi dalekobieżne do 1976 r. W latach 1975 - 1997 odprawiano stamtąd już tylko tabor o napędzie elektrycznym w kierunku Warki, Radomia, Skarżyska Kamiennej i Kielc. Od 1997 r. na stacji Warszawa Główna Osobowa został wstrzymany ruch pasażerski. Na terenie dworca kolejowego znajduje się Muzeum Kolejnictwa, które zostanie przeniesione do nowej siedziby na warszawskich Szczęśliwicach. W większości tory są porośnięte krzewami i drzewami, część torów pozostała jako dojazd do Centrum Diagnostyki na ul. Tunelowej 2.