Metrostav z kontraktem o wartości ok. 23 mln euro na metro w Stambule

Metrostav z kontraktem o wartości ok. 23 mln euro na metro w Stambule

10 maja 2017 | Źródło: Metrostav
PODZIEL SIĘ

Metrostav, czeska grupa specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych, rozbuduje sieć metra w Stambule w ramach wartego ponad 23 miliony euro kontraktu. Inwestycja obejmuje konstrukcję zajezdni dla pociągów metra wraz z tunelami technicznymi oraz niezbędną infrastrukturą do obsługi powstającej linii Kabatas-Mahmutbey.

Fot. Metrostav

Powstanie zajezdni jest kluczowe dla eksploatacji pociągów kursujących na blisko 25 kilometrowej trasie kolei podziemnej, której otwarcie planowane jest w 2018 roku. Aktualnie w Stambule funkcjonuje 5 linii metra, na których znajdują się 73 stacje. Na trasie kolejnych 4 linii będących w budowie, planowanych jest 71 przystanków.

Za realizację projektu odpowiedzialna jest spółka zależna Metrostav Ankara Inşaat, która powstała w 2015 r. w celu prowadzenia inwestycji na rynku tureckim. W wyniku rozstrzygnięcia przetargu, w którym brało udział 41 firm i konsorcjów, 18 stycznia 2017 r. podpisano umowę na realizację zajezdni obsługującej linię M7. Budowa w Stambule to kolejny, po inwestycjach w Norwegii i Austrii, element ekspansji Czechów na nowe rynki europejskie.

– Wybór Metrostav do realizacji ważnego elementu linii M7 jest efektem aktywnej obecności na międzynarodowych rynkach. Spółka, która powstała w celu budowy praskiego metra, ma w swoim portfolio liczne zrealizowane inwestycje infrastrukturalne i tunelowe, jak np. kompleks Blanka w stolicy Czech. Metrostav znany jest z imponujących oraz trudnych technicznie projektów, posiada również nowoczesny sprzęt a także doświadczonych pracowników. Dzięki temu może stale poszerzać zakres działalności i realizować projekty w całej Europie – mówi Radim Čáp, dyrektor Metrostav Polska.

Metro w Stambule należy do najstarszych na świecie, pierwszy tunel podziemnej kolei powstał już w 1875 roku. Intensywny rozwój sieci metra nastąpił jednak dopiero po 1989 roku, gdy rozpoczęto budowę współczesnych linii. Obecnie metro w największym tureckim mieście składa się z 5 linii o łącznej długości ponad 95 km i przewozi rocznie prawie 385 milionów pasażerów.

W Polsce Metrostav realizuje zaawansowane technicznie projekty m.in. most na Wyspie Sobieszewskiej (57,1 mln zł), trasę ekspresową S7: Koszwały – Nowy Dwór Gdański (1, 642 mld zł), modernizację węzła ulic Marsa i Żołnierskiej (155 mln zł).