MIB chwali się przyspieszeniem prac na linii E30

MIB chwali się przyspieszeniem prac na linii E30

22 maja 2017 | Źródło: MIB
PODZIEL SIĘ

Postępują prace na linii E30 w stronę Katowic. Powstaje nowy przystanek Kraków Bronowice. Modernizacja czterech wiaduktów i budowa nowego dodatkowego bezkolizyjnego przejazdu nad torami zapewni bezpieczne podróże i lepszą komunikację w mieście. Rozpoczął się kolejny etap prac na łącznicy Kraków Zabłocie – Krzemionki.

Fot. Ludek GFDL

–  Modernizacja szlaku kolejowego między Krakowem a Katowicami miała się zakończyć w 2014 r. Jednak dopiero teraz prace idą dobrze. Dzięki modernizacji linii E30 czas przejazdu z Krakowa do Katowic skróci się do 1 godziny 5 minut – powiedział 22 maja 2017 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk odwiedzając budowę.

Kraków Bronowice – nowy przystanek

Nowy przystanek Kraków Bronowice, na którym będą cztery komfortowe perony, budowany jest w rejonie ul. Armii Krajowej. Dla pasażerów przewidziano windy i schody ruchome, a wygodne dojście zapewni przejście podziemne. Zapewniona zostanie dobra komunikacja z węzłem przesiadkowym, planowanym przy skrzyżowaniu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej. Dodatkowy przystanek zwiększy dostępność i atrakcyjność kolei w mieście.

Modernizacja linii E30 Katowice – Kraków to znaczne korzyści dla pasażerów pociągów i mieszkańców. Tylko w Krakowie przebudowane będą 4 wiadukty przy ul. Armii Krajowej, Łupaszki i Godlewskiego. Dodatkowy obiekt powstanie przy ul. Rydla, gdzie zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Znacznie poprawi się komunikacja w mieście. Nowe obiekty umożliwią sprawniejszy przejazd samochodów, rowerów i wygodny ruch pieszych.  

Kraków Mydlniki i modernizowane przystanki 

Na odcinku Kraków Główny – Krzeszowice zmienia się stacja Kraków Mydlniki. Budowany jest tam nowy peron. Kładkę nad torami zastąpi przejście podziemne wyposażone w windy.

Modernizowane są także inne stacje i przystanki. Prace obejmą 3 stacje: Krzeszowice, Zabierzów, Kraków Mydlniki i 3 przystanki: Rudawa, Kraków Mydlniki Wapiennik i Kraków Bronowice. Perony m.in. w Rudawie, Zabierzowie, Mydlnikach Wapienniku będą wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i tablice informacyjne oraz informację głosową. Wszystkie zapewnią dobry dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Przewidziano m.in. budowę pochylni, a na stacji Zabierzów również wind. 

Modernizacja trasy E30 Kraków - Katowice na odcinku Kraków Główny – Kraków Mydlniki – to koszt prawie 250 mln zł, a na odcinku Kraków Mydlniki - Krzeszowice – to blisko 300 mln zł. Zakończenie modernizacji obu odcinków planowane jest w II półroczu 2018 r.

W lutym 2017 r. rozpoczęła się także modernizacja odcinka Trzebinia – Jaworzno Szczakowa za ok. 300 mln zł, która zakończy się w I półroczu 2019 r. Prowadzone jest postępowanie przetargowe na modernizacje odcinka Trzebinia – Krzeszowice. 

Szacowana wartość projektu na trasie Katowice – Kraków wynosi 2,3 mld zł, natomiast maksymalny wkład środków unijnych – 1,6 mld zł, tj. 80 proc. wartości projektu. Zakończenie inwestycji na całej trasie Katowice – Kraków planowane jest w 2020 r.

Projekt realizowany jest w ramach unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę”, który zapewni finansowanie modernizacji linii Katowice – Kraków.

Krakowska łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki ponad miastem

Coraz bliżej do zakończenia budowy krakowskiej łącznicy, która w grudniu 2017 r. umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny – Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Oświęcimia oraz Zakopanego, a także umożliwi zintegrowanie kolei z komunikacją miejską. Rozpoczął się kolejny etap prac na budowie.

Na przystanku Kraków Zabłocie stopień zaawansowania prac z końcem kwietnia wyniósł 80 proc. Zamontowane są już cztery windy na perony. Trwa montaż dwojga schodów ruchomych. Dla lepszej komunikacji w ciągu ulic Zabłocie oraz Lipowej budowane są drogi dojazdowe i  chodniki. Na Krzemionkach w stanie surowym jest hala przystankowa.  Wykonawca buduje drugie wejścia na peron wraz z szybem windowym. Powstaje konstrukcja peronu.

Efektem prac będą dwa nowoczesne, zadaszone przystanki, wyposażone w ławki, windy i schody ruchome, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wzdłuż estakad montowane są ekrany akustyczne i układane tory.

Jazda po nowych torach łącznicy planowana jest od nowego rozkładu jazdy 2017/2018. Koszt całkowity projektu to 348 mln zł; dofinansowanie z UE wynosi 187 mln zł.

Modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice

W kwietniu 2017 r. PKP PLK podpisała umowę na realizację tej inwestycji. Nowe przystanki i zmodernizowane stacje zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych. Dodatkowe tory, obiekty i nowoczesne urządzenia pozwolą skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę pociągów. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe przystanki kolejowe: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, a cztery zostaną przebudowane: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. W efekcie tych prac znaczne zwiększy się dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską. Wartość inwestycji to 966 mln zł.

Polskie Linie Kolejowe realizują w aglomeracji krakowskiej projekty z Krajowego Programu Kolejowego o wartości ponad 4 mld zł.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PLK wymienią sieć trakcyjną na linii Sławków – Bukowno PLK wymienią sieć trakcyjną na linii Sławków – Bukowno
Następny artykuł PKP Intercity nie zamówi dodatkowych Dartów? PKP Intercity nie zamówi dodatkowych Dartów?