Komunikacja zastępcza co 15 min. w czasie modernizacji linii do Grodziska Maz.

Komunikacja zastępcza co 15 min. w czasie modernizacji linii do Grodziska Maz.

30 maja 2017
PODZIEL SIĘ

Cztery specjalne linie autobusowe oraz zwiększona częstotliwość istniejących połączeń miejskich zapewnią optymalną komunikację na czas przebudowy linii grodziskiej. Zmiany zostaną wprowadzone od września i potrwają 12 miesięcy. W tym czasie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kompleksowo przebudują przystanki, tory i sieć trakcyjną na linii 447. Dla pasażerów efektem inwestycji kolejowej będą lepsze przejazdy w ruchu aglomeracyjnym, funkcjonalne perony i większe bezpieczeństwo. 

Komunikacja zastępcza co 15 min. w czasie modernizacji linii do Grodziska Maz.
Fot.

Cztery specjalne linie autobusowe oraz zwiększona częstotliwość istniejących połączeń miejskich zapewnią optymalną komunikację na czas przebudowy linii grodziskiej. Zmiany zostaną wprowadzone od września i potrwają 12 miesięcy. W tym czasie PKP Polskie Linie Kolejowe kompleksowo przebudują przystanki, tory i sieć trakcyjną na linii 447. Dla pasażerów efektem inwestycji kolejowej będą lepsze przejazdy w ruchu aglomeracyjnym, funkcjonalne perony i większe bezpieczeństwo. 

Od września rozpocznie się kluczowy moment dla inwestycji. Wystartują roboty przy przebudowie peronów, torów i sieci trakcyjnej. Ruch pociągów pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą zostanie wstrzymany na 12 miesięcy. W tym czasie dojazd do i ze stolicy zapewnią autobusy komunikacji zastępczej. 

Organizację przejazdów opracował Zarząd Transportu Miejskiego oraz Koleje Mazowieckie we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.

Na trzon zastępczej komunikacji składa się pięć autobusowych linii dedykowanych mieszkańcom Grodziska Mazowieckiego, Pruszkowa, Milanówka, Brwinowa i Piastowa. Połączenia zapewniają nie tylko przejazd do Warszawy, ale także umożliwiają komunikację między miastami leżącymi wzdłuż linii kolejowej. 

Linia ZG (Warszawa – Grodzisk Mazowiecki) – Koleje Mazowieckie

  • kursy w dni robocze co 15 minut, a w dni świąteczne – co 30 minut;
  • przejazd w pobliżu przystanków kolejowych;
  • 12-metrowe autobusy;

Linia ZM (Milanówek – Grodzisk Mazowiecki) – Koleje Mazowieckie

  • wahadłowe kursy w dni robocze w godzinach szczytu przewozowego co 15 minut;
  • połączenie umożliwi przesiadkę z autobusu do pociągu w Grodzisku Mazowieckim;
  • 12-metrowe autobusy;

Linia ZB (Brwinów – Warszawa) – Koleje Mazowieckie

  • linia przyspieszona;
  • kursy w dni robocze co 10 minut w szczycie przewozowym, w godzinach pozaszczytowych w dni robocze – co 15 minut, a w dni wolne od pracy – co 30 minut;
  • w godzinach popołudniowych w dni robocze co drugi kurs w kierunku Brwinowa będzie kierowany na drogę S2 i autostradę A2;
  • 12-metrowe autobusy;

Linia ZP (Pruszków – Warszawa) – Zarząd Transportu Miejskiego

  • linia przyspieszona;
  • kursy w dni robocze w szczycie przewozowym co 8 minut, a w godzinach pozaszczytowych i w dni wolne od pracy – co 15 minut; w przypadku realizacji kursów autobusami 12-metrowymi częstotliwość w szczycie przewozowym będzie zwiększona
  • autobusy 18-metrowe lub 12-metrowe (w zależności od rozstrzygnięcia przetargu);

Istniejąca linia 717 z Piastowa do Warszawy zostanie wzmocniona. W szczycie przewozowym autobusy będą odjeżdżały co 10 minut. W godzinach pozaszczytowych i w dni wolne od pracy – co 15 minut. Pasażerowie będą korzystać z 18 i 12 metrowych autobusów. 

Połączenia z Ursusa i Włoch do centrum Warszawy zostaną dodatkowo wzmocnione ok. 20 autobusami przegubowymi. Wybór linii przewidzianych do wzmocnienia będzie wynikał z możliwości lokalnych dróg w pobliżu modernizowanej linii kolejowej. 

Pasażerowie linii grodziskiej będą mogli korzystać także z połączeń WKD. Bezpośredni dojazd do Warszawy z Grodziska Mazowieckiego bez postojów na stacjach i przystankach zapewnią połączenia Kolei Mazowieckich ze Skierniewic i Żyrardowa. Analizowana jest możliwość wprowadzenia na linię dalekobieżną dodatkowych połączeń z Grodziska Mazowieckiego.

Przystanek Warszawa Aleje Jerozolimskie umożliwi sprawne przesiadki z autobusów zastępczych do pociągów SKM, KM i WKD. 

Szczegółowe informacje na temat zmian w organizacji ruchu będą przekazywane pasażerom na stacjach, przystankach i w środkach komunikacji miejskiej. O zmianach będzie można także przeczytać na stronach internetowych zarządcy infrastruktury oraz przewoźników. 

Przebudowana linia kolejowa między Warszawą a Grodziskiem Mazowieckim zapewni większy komfort podróży dla pasażerów. 6 stacji i przystanków zostanie kompleksowo przebudowanych i dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dojście na perony ułatwią windy zamontowane w przejściach podziemnych. Wybudowany zostanie nowy przystanek Parzniew, który umożliwi lepszy dojazd do stolicy i Grodziska Mazowieckiego. Sprawny przejazd pociągów umożliwią wymienione tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem.

Liczby inwestycji:

  • Przebudowa 22 kilometrów linii kolejowej (łącznie 43 km torów)
  • Przebudowa 22 kilometrów sieci trakcyjnej
  • Montaż 15 nowych rozjazdów
  • Przebudowa 7 mostów i wiaduktów
  • Przebudowa 5 przejść podziemnych oraz budowa 2 nowych
  • Budowa 1 tunelu drogowego (w Pruszkowie)
  • Modernizacja 6 stacji i przystanków oraz budowa 1 nowego przystanku (Parzniew)
  • Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami

Koszt całej inwestycji na linii Grodzisk Mazowiecki – Warszawa wynosi 285 mln zł. 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł W I kw. 2017 r. wzrosła punktualność pociągów pasażerskich W I kw. 2017 r. wzrosła punktualność pociągów pasażerskich
Następny artykuł W Dzień Dziecka najmłodsi podróżnicy pojadą pociągami PKP IC bezpłatnie W Dzień Dziecka najmłodsi podróżnicy pojadą pociągami PKP IC bezpłatnie