Prezes UTK wydał decyzje w sprawie otwartego dostępu na przewozy międzywojewódzkie dla PKP Intercity oraz Arriva RP. Daje to uprawnienie do uruchomienia do 175 komercyjnych pociągów.
Arriva RP - 5 decyzji przyznających otwarty dostęp na trasach:
- Wrocław Główny – Szczecin Niebuszewo – Wrocław Główny (przez Zieloną Górę) w okresie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2024 r.
- Wejherowo – Chełm – Wejherowo, w okresie od 14 grudnia 2020 r. do 13 grudnia 2025 r.
- Łódź Fabryczna – Chełm – Łódź Fabryczna w okresie od 14 grudnia 2020 r. do 13 grudnia 2025 r.
- Wejherowo – Kielce Białogon – Wejherowo w okresie od 10 grudnia 2018 r. do 9 grudnia 2023 r.
- Bydgoszcz Główna – Hel – Bydgoszcz Główna oraz Hel – Władysławowo – Hel w okresie od 11 grudnia 2016 r. do 11 grudnia 2021 r. (okresy wakacji letnich),
PKP Intercity - 20 decyzji o przyznaniu otwartego dostępu od 10 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 r. na trasy:
- Zakopane – Kołobrzeg - Zakopane
- Łódź Kaliska – Hel - Łódź Kaliska
- Łódź Kaliska – Łeba - Łódź Kaliska
- Ustka – Słupsk – Ustka
- Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny - Warszawa Wschodnia
- Łódź Fabryczna – Gdynia Gówna – Łódź Fabryczna
- Rzeszów Główny – Gdynia Główna - Rzeszów Główny
- Katowice – Kołobrzeg - Katowice
- Warszawa Wschodnia – Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wschodnia
- Warszawa Wschodnia – Chałupki (gr.) – Warszawa Wschodnia (przez Tychy i Mikołów)
- Gdynia Główna – Gliwice - Gdynia Główna
- Gdynia Główna - Zebrzydowice (gr.) - Gdynia Główna
- Terespol (gr.) – Zebrzydowice (gr.) - Terespol (gr.)
- Bielsko Biała Główna – Gdynia Główna – Bielsko Biała Główna
- Kraków Główny – Zebrzydowice (gr.) - Kraków Główny
- Gdynia Główna – Kunowice (gr.) - Gdynia Główna
- Warszawa Wschodnia – Zielona Góra - Warszawa Wschodnia
- Terespol (gr.) – Kunowice (gr.) - Terespol (gr.) (dwie decyzje z różnym przebiegiem tras)
- Gdynia Główna – Zielona Góra – Gdynia Główna
Wcześniej decyzje przyznające otwarty dostęp były wydane dla spółek PKP Intercity, Koleje Mazowieckie, Arriva RP oraz PKP Szybka Kolej Miejska. W trakcie procedowania są również kolejne wnioski przewoźników kolejowych w sprawie otwartego dostępu krajowego i międzynarodowego.
Zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym by realizować połączenia komercyjne na trasie krajowej i międzynarodowej wymagana jest decyzja Prezesa UTK o otwartym dostępie. Dopiero mając taką decyzję można ubiegać się o dostęp do infrastruktury kolejowej. Regulacje te nie obowiązują połączeń na które podpisano umowę o świadczenie usług publicznych z organizatorem publicznego transportu zbiorowego.
Dla wniosków złożonych przed 30 grudnia 2016 r. decyzja w sprawie przyznania otwartego dostępu na trasie krajowej każdorazowo poprzedzona była analizą wpływu przyznania otwartego dostępu na warunki ekonomiczne usług świadczonych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych na tej samej linii. Podczas analizy Prezes UTK brał pod uwagę zarówno potencjalne korzyści dla pasażerów wynikające z rozwoju konkurencji na polskim rynku kolei, w tym m.in. zwiększenie liczby dostępnych połączeń, atrakcyjność oferty dla osób, które dotychczas nie korzystały z transportu kolejowego, skomunikowanie obszarów atrakcyjnych turystycznie lub obszarów z niezadowalającą ofertą przewozową, jak i ryzyka związane z potrzebami pasażerów korzystających z już dostępnych pociągów oraz natężeniem ruchu na linii kolejowej. W przypadku gdy w wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzone zostało, że proponowana przez wnioskodawcę oferta nastawiona jest na przejęcie pasażerów pociągów służby publicznej na tej samej linii i nie wniesie „wartości dodanej” do przewozów kolejowych na danej linii, a doprowadzi do spadku przychodów operatora, co skutkowałoby koniecznością ograniczenia jednolitej i spójnej oferty przewozów służby publicznej, wydawana była decyzja odmawiająca wydania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu.
W przypadku wniosków, dla których analiza wykazała, że oferta stanowić będzie uzupełnienie przewozów służby publicznej i przyniesie korzyści w rozwoju rynku kolejowych przewozów pasażerskich, przewoźnikowi została wydana decyzja pozytywna przyznająca otwarty dostęp na trasie krajowej. Po nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym, tj. od 30 grudnia 2016 r. analiza wpływu na warunki świadczenia połączeń służby publicznej nie jest obligatoryjny. Takie badanie jest przeprowadzane na wniosek podmiotów wskazanych w ustawie m.in. organizatora publicznego transportu zbiorowego czy przewoźnika świadczącego usługi służby publicznej.,
Wersje jawne decyzji są sukcesywnie publikowane w Dzienniku Urzędowym Prezesa UTK