Port Gdańsk inwestuje w rozbudowę infrastruktury

Port Gdańsk inwestuje w rozbudowę infrastruktury

25 sierpnia 2017 | Źródło: Port Gdańsk
PODZIEL SIĘ

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę na wykonanie robót budowlanych w obrębie Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeża Mew. Koszt inwestycji to ponad 40 mln zł. Warto przypomnieć, że pod koniec lipca została również podpisana umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej i środowiskowej dla rozbudowy węzłów sieci bazowej w zakresie infrastruktury drogowo-kolejowej.

Fot. Port Gdańsk

Najnowsza inwestycja obejmuje wykonanie prac, mających na celu przebudowę oraz modernizację nabrzeży, a w efekcie usprawnienie żeglugi w Porcie Gdańsk. Te działania są częścią realizowanego przez port wieloetapowego projektu modernizacji infrastruktury, obejmującego pogłębienie toru wodnego oraz przebudowę nabrzeży w Porcie Wewnętrznym.

Całkowita wartość projektu wynosi ponad 110 mln euro. Środki pochodzą w 85% z funduszy Unii Europejskiej, pozyskanych w ramach Instrumentu Łącząc Europę (CEF). Podpisanie dokumentów odbyło się w obecności przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Port w Gdańsku jest jednym z kluczowych punktów na szlaku Bałtyk - Adriatyk. Dlatego każda złotówka przeznaczona na jego rozbudowę to inwestycja, a nie wydatek. Tych złotówek z samego CEF mamy już 500 mln na 3 inwestycje realizowane tylko przez Zarząd Portu. Blisko drugie tyle trafi np. do PKP PLK na lepszą jakość połączenia kolejowego z portem – mówi Witold Słowik, wiceminister rozwoju.

Współpraca z wykonawcą obejmuje rozbudowę Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeża Mew. Inwestycja zostanie zrealizowana jako jedno z zadań w ramach projektu "Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku" łącznie na długości ok. 5 km. Prace budowlane przy Nabrzeżu Obrońców Poczty Polskiej i Nabrzeżu Mew zakończone będą wraz z końcem 2020 r.

Dzięki dynamicznej rozbudowie Port Gdańsk ma szansę w perspektywie kilku lat stać się największym głębokomorskim portem Bałtyku. Olbrzymie nakłady ZMPG na rozwój infrastruktury portowej idą w parze z inwestycjami operatorów działających na terenie Portu Gdańsk. Łącznie do 2020 roku poziom inwestycji w Porcie Gdańsk sięgnie 3 mld złotych mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Port w Gdańsku to kluczowy węzeł komunikacyjny na Morzu Bałtyckim, który błyskawicznie się rozwija, zwiększając tym samym potencjał całego regionu. Dostrzegają to partnerzy zagraniczni.

Po wielu spotkaniach z chińskimi instytucjami widać wyraźnie ogromne zainteresowanie Państwa Środka Europą Środkowo-Wschodnią. Strona chińska jest nastawiona na współpracę z tą częścią Europy, również z racji prężnie rozwijającej się wymiany handlowej, w której Port Gdańsk niezmiennie przoduje dzięki regularnym połączeniom kontenerowym mówi Michał Stupak, specjalista ds. marketingu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Wczoraj władze portu gościły też delegację z Indonezji. – Port Gdańsk stale wzmacnia swoją pozycję na arenie międzynarodowej, a do 2020 roku chcemy stać się jednym z najważniejszych ośrodków transportowych w regionie. Dlatego analizujemy możliwości nawiązywania współpracy z partnerami nawet z najdalszych zakątków globu. Spotkanie z przedstawicielami Republiki Indonezji było okazją do skonfrontowania naszych wizji rozwoju i wymiany doświadczeń – mówi Marcin Osowski, wiceprezes zarządu ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.