Transport miejski Najstarsze tramwaje znikają z torowisk Wrocławia

Najstarsze tramwaje znikają z torowisk Wrocławia

16 listopada 2017 | Źródło: Wrocław.pl
PODZIEL SIĘ

Dwadzieścia pięć najstarszych i mocno już wyeksploatowanych wagonów tramwajów typu Konstal 105Na idzie pod młotek. MPK Wrocław pozbywa się starego taboru, aby móc je zastąpić nowymi składami Moderus Beta. 

Fot. MPK Wrocław

Tramwaje typu Konstal 105Na to jedne z najbardziej rozpoznawalnych tramwajów w Polsce.

– Pojawiały się we wszystkich miastach, gdzie istniał ruch tramwajowy. Z ciekawostek, były to pierwsze tramwaje we Wrocławiu, w których nie było już korby. Motorniczowie prowadzili je nogami za pomocą pedałów. Mówiło się na nie „akwaria”, bo porównując z jeżdżącymi wtedy „N-kami” były dużo bardziej przeszklone – opowiada Tomasz Sielicki, motorniczy i badacz historii komunikacji miejskiej.

Produkowane były w latach 1975-1991 przez chorzowski Konstal. We Wrocławiu jeździły w składach dwuwagonowych. Dawniej kursowały również składy trójwagonowe oraz pojedynczo. Część wagonów została zmodernizowana jako Protram 105NWr. Te najstarsze Konstale mają nawet po 40 lat i przejechały miliony kilometrów. Obecnie są wycofywane z eksploatacji i zastępowane nowymi składami, które systematycznie trafiają do Wrocławia.

MPK wystawiło w sumie 25 wagonów tego typu na sprzedaż. Najmłodszy wagon liczy 25 lat, a najstarsze 40 lat. Minimalna cena za jeden wagon to 12,5 tys zł. Zainteresowani oferenci mają czas na składanie dokumentów do 21 listopada do godziny 11:00.

Najstarsze tramwaje MPK są sukcesywnie zastępowane przez nowe Moderusy. W tym roku z 16 sztuk do Wrocławia trafiło już 12 a łącznie do 2019 roku na trasach będzie ich 56. Wszystkie są klimatyzowane i częściowo niskopodłogowe. Zakupy będą współfinansowane przez Unię Europejską.