Windy w Rybniku i kolejna faza prac na linii Chybie – Żory – Rybnik – Nędza

Windy w Rybniku i kolejna faza prac na linii Chybie – Żory – Rybnik – Nędza

09 maja 2018 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Ułożono 100 km torów, montowane są windy na stacji Rybnik, 20 peronów na przystankach będzie przebudowanych. PKP Polskie Linie Kolejowe realizują prace na linii Chybie – Żory – Rybnik – Nędza. Wartość inwestycji wynosi 370 mln zł.

Fot. PKP PLK

Inwestycja przyniesie wymierne korzyści dla regionu – zwiększenie przepustowości, czyli możliwość kursowania większej liczby pociągów oraz zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich i towarowych, czyli krótsze czasy przejazdu. Dla pociągów regionalnych na odcinku Żory – Rybnik czas przejazdu skróci się do 13 minut w porównaniu do 22 minut obecnie.

Na peronach stacji montowane są windy. Kończy się układanie nowej nawierzchni z płyt na peronie 3. W czerwcu będą gotowe także perony 1 i 2. Na stacji prowadzone są także prace związane z wymianą torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Obok stacji, na wiadukcie kolejowym nad ul. Chwałowicką, zakończono pierwszy etap prac, zabudowę konstrukcji stalowych pod 3 torami. Montaż konstrukcji pod pozostałymi torami rozpocznie się jeszcze w maju.

Wykonawca zajmie się również  remontem przystanków. Zostanie przebudowanych 20 peronów m.in. w Szczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach, Suminie, Górkach Śląskich, Szymocicach, Nędzy Wsi i Nędzy. Nowe perony, to dla pasażerów znaczne ułatwienie przy wsiadaniu i wysiadaniu z  pociągów. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W Rybniku i Żorach oraz na odcinkach Chybie – Żory i Rybnik – Sumina wykonawca zamontował już ponad 100 km szyn i ok. 60 km sieci trakcyjnej. Na odcinku Warszowice – Żory stoją nowe słupy sieci trakcyjnej. Trwa remont 35 obiektów inżynieryjnych na odcinku Chybie – Żory m.in. zabezpieczanie antykorozyjne obiektów i wzmacnianie podpór. Prowadzone są prace na moście Zamysłowskim, między Rybnikiem a Jejkowicami. Modernizowane są urządzenia sterowania ruchem kolejowym i przebudowywane przejazdy kolejowo – drogowe na odcinku Chybie – Żory – Rybnik. Efektem prac będzie zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.

Ogółem w prace zaangażowanych jest około 200 osób oraz ponad 70 maszyn w tym 3 pociągi sieciowe i ciężki dźwig. Wykonawca ma już wszystkie planowane do wymiany rozjazdy, szyny i podkłady. Prace prowadzone są zgodnie z harmonogramem.

W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 60 km linii kolejowej oraz 91 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) m.in. dwa ponad stumetrowe mosty nad rzeką Nacyną w Rybniku (128m) i Wisłą w gminie Strumień (105 m).

Projekt o wartości ponad 370 mln realizowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 i jest współfinansowany w 80 %  z funduszy unijnych. Realizację prac przewidziano na lata 2017 – 2019.