W 2022 roku ma ruszyć Szczecińska Kolej Metropolitalna. Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego otrzymało właśnie ponad 500 milionów złotych dotacji unijnej na infrastrukturalną część tej inwestycji m.in. na modernizację torów, węzły przesiadkowe i parkingi typu „Parkuj i Jedź”.
Powstanie infrastruktura SKM
Fundusze unijne pozwolą między innymi zmodernizować linię kolejową nr 406 na odcinku Szczecin – Police i wybudować drugi tor na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn. Nowy tor i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem pozwolą oddzielić ruch pasażerski od towarowego, dzięki czemu pociągi SKM będą jeździć szybciej.
Zmieni się też infrastruktura pasażerska na liniach kolejowych:
- 273 – odcinek Gryfino – Szczecin Główny,
- 351 – odcinek Stargard – Szczecin Główny
- 401 – odcinek Szczecin – Goleniów, wraz z odgałęzieniem do goleniowskiego lotniska.
Całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych wyniesie prawie 24 km.
Szczecińska Kolej Metropolitalna zostanie połączona z siecią miejskich linii autobusowych i tramwajowych. W ramach projektu powstaną węzły przesiadkowe (autobus/tramwaj – pociąg), parkingi „Parkuj i Jedź” (Park & Ride) i parkingi rowerowe (Bike & Ride). Zamontowane zostaną urządzenia umożliwiające integrację różnych środków transportu, np. biletomaty i kasowniki.
Skorzystają mieszkańcy
– Każdy budżet unijny jest trochę inny od poprzedniego. W tym na lata 2014–2020 kładziemy duży nacisk na wsparcie transportu publicznego. Szczecin na tym korzysta. W grudniu dofinansowaliśmy budowę nowych tras tramwajowych, a w marcu przebudowę 13 kilometrów istniejących linii. Razem z dzisiejszą inwestycją to ponad 772 miliony złotych wsparcia dla Szczecina – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik, który uczestniczył w uroczystości.
– Ta decyzja pomoże zrealizować epokowy projekt Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – to ważny, mocny impuls rozwoju zachodniopomorskich powiatów i gmin – Stargardu, Polic, Gryfina, Goleniowa i Szczecina – stolicy Pomorza Zachodniego – dodał Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski.
– Zintegrowany system transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitarnym nie tylko usprawni komunikację w gminach objętych inwestycją, ale spełni również wszystkie niezbędne standardy ułatwiające podróż osobom z niepełnosprawnością – podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Unijne fundusze dla Szczecina i województwa
Program Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 115,6 miliardów złotych (liczone po majowym kursie EUR/PLN) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach: transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia.
W województwie zachodniopomorskim 6,2 miliarda złotych dofinansowania z programu dostały 92 inwestycje o wartości 10,4 miliarda złotych. Największą wartość mają oczywiście inwestycje transportowe – 8,2 miliarda złotych (około 5 miliardów złotych dofinansowania unijnego). To np. budowa drogi ekspresowej S6 ze Szczecina do Koszalina.
Na ten rok zaplanowano podpisanie kolejnych umów o dofinansowanie. Program Infrastruktura i Środowisko wesprze między innymi budowę obwodnic Szczecinka, Warzymic i Przecławia, wdrożenie Systemu Informacji Rzecznej Dolnej Odry, rozbudowę drogi S3/A6 na odcinku od węzła Kijewo do węzła Rzęśnica, budowę drogi ekspresowej S3 na odcinku Rzęśnica – Brzozowo oraz rozszerzenie funkcjonalności terminala LNG w Świnoujściu.