Samorządowcy podpisali list intencyjny w sprawie linii kolejowej w Dolinie Raduni

Samorządowcy podpisali list intencyjny w sprawie linii kolejowej w Dolinie Raduni

15 czerwca 2019 | Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
PODZIEL SIĘ

Pociągiem do Kolbud? Czy po ponad 20 latach Straszyn i Kolbudy wrócą na kolejową mapę Pomorza? Samorządowcy chcą reaktywacji połączeń pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Starą Piłą. List intencyjny w tej sprawie podpisały władze Kolbud, Pruszcza Gdańskiego, Żukowa, Trąbek Wielkich i Przywidza oraz samorząd województwa pomorskiego.

Fot. Aleksander Olszak

Podpisanie listu intencyjnego w sprawie reaktywacji linii kolejowej 229 z Pruszcza Gdańskiego do Starej Piły odbyło się 11 czerwca 2019 r. w Urzędzie Gminy Kolbudy. W uroczystości wziął udział wicemarszałek województwa pomorskiego Ryszard Świlski.

Nowy głos samorządowców

Intencją sygnatariuszy listu jest reaktywacja połączeń kolejowych pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Starą Piłą. – Wszyscy zdążyliśmy się już przekonać, jak istotną rolę w poprawie jakości życia mieszkańców regionu stanowi komunikacja kolejowa oraz Pomorska Kolej Metropolitalna – zaznaczył Andrzej Chruścicki, wójt gminy Kolbudy, inicjator porozumienia. Sygnatariusze listu są zgodni, że decyzja z 1994 roku o likwidacji przewozów kolejowych była błędna. – Dziś mieszkańcy Kolbud, Straszyna czy Łapina chcą kolei. Chcą do Trójmiasta jeździć pociągiem, a nie zatłoczonymi autobusami. Przykładem może być linia PKM. Jej 10 milionów pasażerów w trzy lata, jest najlepszym gwarantem sukcesu linii 229dodał wójt.

Projekt już był

List intencyjny podpisał również Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego. – Cieszę się, że pomysł reaktywacji linii kolejowej 229 wraca. Przypomnę jednak, że kilka lat temu było już gotowe studium wykonalności tego projektu. Szkoda, że wtedy niektóre samorządy podjęły zupełnie inną decyzję. Gdybyśmy wtedy przystąpili do prac, kto wie czy reaktywacja połączeń już by nie nastąpiłapowiedział wicemarszałek.Tą linię kolejową trzeba rozpatrywać razem z „bajpasem kartuskim". Pamiętajmy również, że to połączenie służyć może nie tylko pociągom pasażerskim, ale i towarowym, jadącym w kierunku gdyńskiego portu. Co najważniejsze, teraz przede wszystkim trzeba znaleźć sposób finansowania. Dobrym pomysłem może być wystąpienie gmin do Krajowego Programu Kolejowego – dodał. W obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej nie ma niestety możliwości finansowania tego przedsięwzięcia ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. – Nie jest jednak wykluczone, że w przyszłej perspektywie takie możliwości będą podkreślił wicemarszałek Świlski.

Kolej Doliny Raduni

Kolejowy szlak z Pruszcza Gdańskiego do Starej Piły i dalej do Kartuz został uruchomiony w 1886 roku. Pociągi pasażerskie kursowały tą linią do 1994 roku, kiedy to została podjęta decyzja o ich likwidacji z przyczyn ekonomicznych. Potem z linii sporadycznie korzystały pociągi towarowe. W kilku miejscach, między innymi w Łapinie doszło do osunięcia się nasypów. W wielu miejscach złodzieje rozkradli też tory. Obecnie z torów pomiędzy Łapinem a Starą Piłą korzysta pierwsza w Polsce kolej drezynowa. Organizowane wycieczki drezynami ręcznymi i rowerowymi cieszą się dużą popularnością. Ostatni, jak dotąd pociąg z pasażerami, to specjalny skład dla sympatyków kolei, który dotarł do stacji Kolbudy 12 kwietnia 2002 roku.

Na zdjęciu: Ostatni pociąg, który przejechał odcinkiem linii kolejowej 229 pomiędzy Kolbudami a Starą Piłą. 12 kwietnia 2002 r.