Koleje Białoruskie określiły główne kierunki rozwoju parku pojazdów na lata 2021–2025

Koleje Białoruskie określiły główne kierunki rozwoju parku pojazdów na lata 2021–2025

24 lutego 2020 | Źródło: Koleje Białoruskie
PODZIEL SIĘ

Koleje Białoruskie za główne obszary rozwoju parku pojazdów trakcyjnych uznały odnowienie taboru i optymalizację systemu obsługi i jego napraw. Dziś zarządzanie pojazdami to kompleks o potężnym potencjale produkcyjnym i intelektualnym. W strukturze kosztów przewozu zajmuje ponad 36%. Stanowi prawie 18% wartości środków trwałych kolei. W 2019 r. na unowocześnienie taboru, modernizację maszyn, wyposażenia parku pojazdów wydano ponad 86 milionów rubli. Flotę taboru uzupełniono o 3 jednostki pociągów z silnikiem Diesla w składzie sześcio-członowym serii DP6 ( produkt Bydgoskiej PESY).

 

Fot. Koleje Białoruskie

Mając na uwadze obecne wymagania dotyczące organizacji procesu przewozowego, jednym z ważniejszych, perspektywicznych kierunków rozwoju i zwiększenia wydajności gospodarki taborowej w latach 2021-2025 staje się stworzenie optymalnych warunków do poprawy jakości obsługi taboru, przede wszystkim innowacyjnego, przy maksymalnym wykorzystaniu istniejących działów produkcyjnych i wyposażenia technologicznego zajezdni.

W 2020 r. Koleje Białoruskie planują wydać około 97 milionów rubli na odnowienie taboru kolejowego, modernizację maszyn i urządzeń. Do końca tego roku planowane jest wdrożenie do eksploatacji 3 pociągów z silnikiem Diesla o składzie sześciu wagonów serii DP6.

Plany dalszego rozwoju gospodarki taborowej przewidują w latach 2021–2025 włączenie do eksploatacji  w liniach międzyregionalnych dziesięciu 5 - członowych pociągów elektrycznych wyprodukowanych przez CJSC Stadler Mińsk (Białoruś). Planowany jest również zakup lokomotyw elektrycznych serii BKG w ilości 15 sztuk z możliwością prowadzenia pociągów pasażerskich.

Jeśli chodzi o tworzenie bazy remontowej i technicznego utrzymania taboru, dalszy rozwój zdolności naprawczych zajezdni będzie kontynuowany we współpracy z producentami taboru. Obecnie w bazie produkcyjnej zajezdni pojazdów trakcyjnych w Mińsku utworzono sekcje do konserwacji i naprawy pociągów elektrycznych serii EP. Prace w tym kierunku będą kontynuowane, co poprawi jakość obsługi nowoczesnego taboru, biorąc pod uwagę dalszy wzrost floty.

Perspektywicznym kierunkiem jest rozbudowa bazy naprawczej  w działających zajezdniach kolejowych Baranowicze i Lida. Należy zauważyć, że w ostatnich latach zajezdnia Baranowicze wykonała znaczącą pracę w zakresie organizacji wszelkiego rodzaju konserwacji, bieżących i średnich napraw lokomotyw elektrycznych serii BCG. Jednocześnie znaleziono najskuteczniejsze sposoby rozbudowy bazy naprawczej poprzez doposażenie i optymalizację działania istniejących zakładów produkcyjnych.

Proces technologiczny został opracowany z uwzględnieniem maksymalnego wykorzystania stanowisk roboczych i kontrolnych oraz parku maszynowego dostępnych w zajezdni. W zajezdni taboru Lida kontynuowana będzie rozbudowa bazy naprawczej dla pociągów z silnikami wysokoprężnymi serii DP i lokomotyw manewrowych serii TME.

W celu poprawienia efektywności zarządzania taborem trakcyjnym na obecnym etapie rozwoju, planuje się cyfrową transformację procesów produkcyjnych poprzez wdrożenie koncepcji „Cyfrowej lokomotywy” i „Cyfrowego składu”.

Koncepcja „cyfrowej lokomotywy” przewiduje digitalizację maksymalnej ilości informacji o parametrach eksploatacyjnych lokomotywy, w tym o zużyciu energii, jej lokalizacji, załodze lokomotywy, rozwijającej się sytuacji pociągu i szybkiej transmisji z różnych urządzeń pokładowych na serwer nawigacyjny Kolei Białoruskich, wykorzystanie systemu nawigacji satelitarnej do organizowania i zarządzania manewrowaniem.

W latach 2021–2025 planowane jest kontynuowanie wyposażania lokomotyw i zespołów trakcyjnych w uniwersalne urządzenia komunikacji i nawigacji oraz lokomotyw manewrowych w systemy nawigacji satelitarnej.