S11 Koszalin-Bobolice przechodzi w stadium projektowania i budowy

S11 Koszalin-Bobolice przechodzi w stadium projektowania i budowy

04 marca 2020 | Źródło: GDDKiA
PODZIEL SIĘ

Podpisane zostały umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków drogi S11 Koszalin-Zegrze Pomorskie o długości 16,8 km i Kłanino-Bobolice o długości 11,6 km. To ostatnie dwie umowy na realizację fragmentu S11 Koszalin - Bobolice o łącznej długości 47,7 km. 7 lutego br. została podpisana umowa na realizację odcinka Zegrze Pomorskie - Kłanino. Równocześnie zostały podpisane umowy na nadzór nad inwestycjami.

  • Efekt dzisiejszych umów - już 80 kilometrów S11 w realizacji!
  • Planowane oddanie odcinków do ruchu w 2023 roku
  •  
Fot. GDDKiA

Realizacja w formule projektuj i buduj

W ramach zawartych kontraktów wykonawcy zaprojektują i zbudują nowe odcinki S11. Wykonawcy przez 17 miesięcy będą   opracowywali dokumentację projektową i uzyskiwali decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), same roboty budowlane potrwają 19 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączane są okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w III kwartale 2021 roku. Droga powinna być gotowa w 2023 roku.

- S11 to bardzo ważna trasa, na którą od wielu lat czekali mieszkańcy regionu i turyści. Droga połączy Pomorze Środkowe z Wielkopolską i Śląskiem i przyczyni się do rozwoju gospodarczego północno - zachodniej Polski. S11 to kolejny przykład pokazujący, że obecny rząd dotrzymuje słowa - powiedział podczas podpisania umów wiceminister infrastruktury Rafał Weber. 

Źródło: GDDKiA

S11 Koszalin- Zegrze Pomorskie

Odcinek rozpocznie się od węzła drogowego Koszalin Zachód, który powstał częściowo w ramach realizacji obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6. Węzeł ten zostanie rozbudowany o południową część wraz z wiaduktem nad ul. Szczecińską. Trasa będzie przebiegała w kierunku południowym, w rejonie miejscowości Niekłonice będzie zlokalizowany MOP kategorii II (stacja paliw i restauracja). Dalej droga będzie przebiegała na zachód od DW167. Na południe od miejscowości Niedalino S11 przetnie DW167 biegnąc dalej w kierunku wschodnim. Na przecięciu z DW167 będzie zlokalizowany węzeł drogowy Zegrze Pomorskie, który wchodzi w zakres tego odcinka. Za tym węzłem będzie się zaczynał odcinek Zegrze Pomorskie - Kłanino. Łącznie w ramach realizacji inwestycji przewidziano budowę 15 obiektów mostowych.

Odcinek Koszalin - Zegrze Pomorskie w ramach kontraktu o wartości 579,8 mln złotych zrealizuje firma Budimex S.A., nadzór w ramach umowy o wartości 8,6 mln złotych będzie sprawowało konsorcjum firm AECOM i DiM.

S11 Kłanino-Bobolice

Odcinek rozpocznie się na południe od węzła Kłanino, który będzie realizowany w ramach wcześniejszego odcinka Zegrze Pomorskie - Kłanino. Trasa będzie biegła dalej po wschodniej stronie obecnej DK11. Na przecięciu z DW169 został zaplanowany węzeł drogowy Głodowa. Następnie S11 ominie od wschodu Bobolice, gdzie na przecięciu z DW171 powstanie węzeł drogowy Bobolice wraz z łącznikiem do obecnej DK11. Przy węźle Bobolice powstanie również obwód utrzymania drogi ekspresowej. Łącznie w ramach inwestycji powstanie 10 obiektów mostowych.

Odcinek Kłanino - Bobolice w ramach kontraktu o wartości 450 mln złotych zrealizuje konsorcjum firm Kobylarnia S. A. i Mirbud S.A., nadzór w ramach umowy o wartości 8,5 mln złotych będzie sprawowała firma Lafrentz Polska.

Koszalin Bobolice - pierwszy szlakowy odcinek S11 w realizacji

Droga S11 łączy bezpośrednio Pomorze Środkowe ze Śląskiem przez Wielkopolskę. Dotychczas na drodze S11 były realizowane głównie obwodnice miejscowości. W ubiegłym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka, trwa realizacja obwodnicy Olesna i Kępna. Odcinek Koszalin - Bobolice, który został podzielony na trzy odcinki realizacyjne, to pierwszy fragment szlakowy drogi S11, który wkracza w etap realizacji. Dla pozostałych odcinków S11 trwa proces przygotowawczy.

GDDKiA przygotowuje się do budowy kolejnych odcinków S11

Droga ekspresowa S11 połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z aglomeracją Śląską. Będzie miała ponad 600 km długości, z czego obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 120 km. Po dzisiejszym podpisaniu umów, uwzględniając jeszcze obwodnice Kępna i Olesna, w realizacji jest w sumie 80 km. W przygotowaniu jest także ponad 400 km trasy, by po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zapewnieniu finansowania, można było przystąpić do dalszego kroku, czyli ogłoszenia przetargów na realizację. Oddanie do użytku ostatnich odcinków byłoby możliwe w 2028 roku. W przyszłości pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.