Jerzy Śmigiera: Systemy informatyczne w walce z koronowirusem

Jerzy Śmigiera: Systemy informatyczne w walce z koronowirusem

18 marca 2020 | Autor: Jerzy Śmigiera | Źródło: Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego
PODZIEL SIĘ

Propozycja uzupełnienia informatycznego systemu sprzedaży biletów „KURS 2000”  o niezbędne dane personalne, w związku z epidemią koronowirusa.

Jerzy Śmigiera: Systemy informatyczne w walce z koronowirusem
Fot. bilkom.pl

Rozwój epidemii zakażeń koronowirusem wymaga poszukiwania rozwiązań i podejmowania działań, które między innymi będą w stanie wspomagać szybką identyfikację osób, z którymi osoba zakażona miała styczność. Problem taki występuję w podróżach pociągami pasażerskimi

Mając na względzie sytuację, w której  podróżny, korzystający z usług PKP, w szczególności spółki PKP Intercity S.A, może nieświadomie narazić współpasażerów na zakażenie koronowirusem lub też sam może zostać tym wirusem zakażony, uważam, że można  wprowadzić w informatycznym systemie sprzedaży biletów – sprzedaż imiennego biletu dla każdego pasażera.

Dotyczyłoby to zarówno sprzedaży w kasach stacyjnych jak i przez internet.

Rozwiązanie to wymaga trzech elementów:          

  1. W module sprzedaży KURS 2000 dopisania dodatkowego rekordu pozwalającego na wprowadzenie do systemu nazwiska i imienia podróżnego, powiązanego automatycznie z trasą przejazdu, numerem pociągu i godz. jego odjazdu.
  2. Opracowania specjalnego raportu, generującego z systemu zestawienie imiennego wykazu osób korzystających z przewozu w określonej relacji , godzinie i numerze pociągu. Raporty takie powinny być dostępne dla służb epidemiologicznych.
  3. Oszacowania pojemności istniejącej bazy danych i podjęcie niezbędnych inwestycji dla ich powiększenia.

Proponowane rozwiązania są przykładowe. W mojej ocenie, w zaistniałej sytuacji, Ministerstwo Infrastruktury powinno zlecić spółce PKP Informatyka Sp. z o.o, pilną modernizację i rozbudowę systemów informatycznych sprzedaży biletów na pociągi pasażerskie, które powinny być uzupełnione o aplikacje wspomagające walkę z epidemią koronowirusa. Spółka PKP Informatyka Sp. z o.o ma do realizacji takiego wyzwania największe doświadczenie, kompetencje i inne zasoby.

W ostatnich latach miały miejsce pozytywne doświadczenia z zakresu zastosowania nowych rozwiązań informatycznych, jak chociażby śledzenie kanałami elektronicznymi przesyłek towarów wrażliwych z punktu widzenia poboru podatku VAT.

Wyrażam zatem jeszcze raz pogląd o sporych możliwościach kolejowych systemów informatycznych w walce z epidemią koronowirusa.

Jerzy Śmigiera
b. Prezes Zarządu PKP Informatyka Sp. z o.o

 

Od redakcji

Materiał zamieszczony powyżej pochodzi ze zbioru opracowań eksperckich przygotowanych przez członków Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.

 

 

 

 

 

 

 

Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego (SEIM-TSZ) jako organizacja reprezentatywna dla środowiska transportu szynowego konsultuje i opiniuje projekty nowych aktów  prawnych oraz zmiany do istniejących regulacji dotyczących kolei, metra i transportu tramwajowego.

SEIM-TSZ zrzesza  125 członków, w tym byłego Ministra Transportu oraz dwóch byłych Wiceministrów ds. Kolei, byłego Prezesa i dwóch Wiceprezesów UTK, 75 aktualnych i byłych Prezesów, Członków Zarządu i Dyrektorów z największych spółek kolejowych w Polsce, kadrę kierowniczą średniego szczebla oraz wielu wysokiej klasy specjalistów i ekspertów .

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Tymczasowe ograniczenia w rozkładzie jazdy. Sieć kolejowa przejezdna Tymczasowe ograniczenia w rozkładzie jazdy. Sieć kolejowa przejezdna
Następny artykuł Koleje Mazowieckie: Szczególne zasady zwrotu biletów Koleje Mazowieckie: Szczególne zasady zwrotu biletów