Propozycja uzupełnienia informatycznego systemu sprzedaży biletów „KURS 2000” o niezbędne dane personalne, w związku z epidemią koronowirusa.
Rozwój epidemii zakażeń koronowirusem wymaga poszukiwania rozwiązań i podejmowania działań, które między innymi będą w stanie wspomagać szybką identyfikację osób, z którymi osoba zakażona miała styczność. Problem taki występuję w podróżach pociągami pasażerskimi
Mając na względzie sytuację, w której podróżny, korzystający z usług PKP, w szczególności spółki PKP Intercity S.A, może nieświadomie narazić współpasażerów na zakażenie koronowirusem lub też sam może zostać tym wirusem zakażony, uważam, że można wprowadzić w informatycznym systemie sprzedaży biletów – sprzedaż imiennego biletu dla każdego pasażera.
Dotyczyłoby to zarówno sprzedaży w kasach stacyjnych jak i przez internet.
Rozwiązanie to wymaga trzech elementów:
- W module sprzedaży KURS 2000 dopisania dodatkowego rekordu pozwalającego na wprowadzenie do systemu nazwiska i imienia podróżnego, powiązanego automatycznie z trasą przejazdu, numerem pociągu i godz. jego odjazdu.
- Opracowania specjalnego raportu, generującego z systemu zestawienie imiennego wykazu osób korzystających z przewozu w określonej relacji , godzinie i numerze pociągu. Raporty takie powinny być dostępne dla służb epidemiologicznych.
- Oszacowania pojemności istniejącej bazy danych i podjęcie niezbędnych inwestycji dla ich powiększenia.
Proponowane rozwiązania są przykładowe. W mojej ocenie, w zaistniałej sytuacji, Ministerstwo Infrastruktury powinno zlecić spółce PKP Informatyka Sp. z o.o, pilną modernizację i rozbudowę systemów informatycznych sprzedaży biletów na pociągi pasażerskie, które powinny być uzupełnione o aplikacje wspomagające walkę z epidemią koronowirusa. Spółka PKP Informatyka Sp. z o.o ma do realizacji takiego wyzwania największe doświadczenie, kompetencje i inne zasoby.
W ostatnich latach miały miejsce pozytywne doświadczenia z zakresu zastosowania nowych rozwiązań informatycznych, jak chociażby śledzenie kanałami elektronicznymi przesyłek towarów wrażliwych z punktu widzenia poboru podatku VAT.
Wyrażam zatem jeszcze raz pogląd o sporych możliwościach kolejowych systemów informatycznych w walce z epidemią koronowirusa.
Jerzy Śmigiera
b. Prezes Zarządu PKP Informatyka Sp. z o.o
Od redakcji
Materiał zamieszczony powyżej pochodzi ze zbioru opracowań eksperckich przygotowanych przez członków Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.
Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego (SEIM-TSZ) jako organizacja reprezentatywna dla środowiska transportu szynowego konsultuje i opiniuje projekty nowych aktów prawnych oraz zmiany do istniejących regulacji dotyczących kolei, metra i transportu tramwajowego.
SEIM-TSZ zrzesza 125 członków, w tym byłego Ministra Transportu oraz dwóch byłych Wiceministrów ds. Kolei, byłego Prezesa i dwóch Wiceprezesów UTK, 75 aktualnych i byłych Prezesów, Członków Zarządu i Dyrektorów z największych spółek kolejowych w Polsce, kadrę kierowniczą średniego szczebla oraz wielu wysokiej klasy specjalistów i ekspertów .