Modernizacja stacji Dostyk pozwoli na zwiększenie ruchu towarowego między Kazachstanem a Chinami

Modernizacja stacji Dostyk pozwoli na zwiększenie ruchu towarowego między Kazachstanem a Chinami

22 lipca 2020 | Źródło: Koleje Kazachskie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Na stacji Dostyk trwają prace nad wydłużeniem torów kolejowych w granicznym parku „T”. Do zwiększenia przepustowości międzynarodowego kazachsko-chińskiego przejścia granicznego Dostyk-Alashankou i poprawy bezpieczeństwa ruchu w tym newralgicznym obszarze konieczna była szeroko zakrojona modernizacja infrastruktury torowej.

Fot. Koleje Kazachskie

„Tory stacji Dostyk umożliwiają nam odbiór długich i podwójnych pociągów. I tylko park „T” był rodzajem „wąskiego gardła”, gdzie długość torów wzdłuż szerokiego i wąskiego toru nie odpowiadała aktualnym potrzebom. Dlatego nie mogliśmy się doczekać wydłużenia ścieżek. Biorąc pod uwagę spodziewany wzrost ruchu towarowego w kierunku z / do Chin o 30-35%, prace zostały zakończone bardzo terminowo i pozytywnie wpłyną na nasze wskaźniki produkcyjne - powiedział szef stacji Dostyk Erbol Tusupov.

Od maja br. trwały przygotowania do rozbudowy technicznej stacji. 15 lipca o godzinie 9 rano przez stację przejechał ostatni pociąg towarowy w kierunku Alashankou. Zapowiedziano także dwunastogodzinne „okno” technologiczne, w trakcie którego całkowicie zakończono prace przy przebudowie torów wzdłuż szerokiego toru parku „T”.

Fot. Koleje Kazachskie

W ramach „okna” przeprowadzono prace związane z demontażem i ułożeniem 496 m szyn i podkładów. Zwiększono użyteczną długość torów nr 41 i 43. Równocześnie wykonano przesyłanie sygnalizacji wejściowej, wyjściowej i manewrowej oraz podłączenie ich do zasilania. Wszystko zakończyło się wypełnieniem tłuczniem i ustawieniem toru w osi. Po zakończeniu prac uruchomiono ruch pociągów na szerokim torze przejazdu kolejowego.

Przez 6 miesięcy 2020 r. transport przez stację Dostyk wyniósł ponad 7,3 mln ton, z czego eksport - ponad 5,8 mln ton, import - 1,5 mln ton. Zwiększyła się również liczba pociągów kontenerowych. Do ChRL dostarczono 687, czyli o 91 pociągów więcej w porównaniu do 2019 roku. W przeciwnym kierunku jechało 1123 pociągów kontenerowych. Pomimo pandemii, w pierwszej połowie tego roku ruch tranzytowy przez Kazachstan z Chin przez stację Dostyk wzrósł o 125% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.