27 października w Kijowie odbyły się negocjacje między dyrektorem generalnym francuskiej korporacji Alstom Henri Poupard-Lafarge a ministrem spraw wewnętrznych Ukrainy Arsenem Avakovem, który stoi na czele mieszanej ukraińsko-francuskiej komisji ds. współpracy gospodarczej. Podczas rozmów omówiono perspektywy realizacji projektu dostaw lokomotyw elektrycznych Alstom na Ukrainę, z częściową lokalizacją ich produkcji i utrzymania na Ukrainie.W negocjacjach uczestniczyli także Ambasador Francji na Ukrainie Etienne de Ponsen oraz prezes zarządu Ukrzaliznyci SA Władimir Żhmak.
Pod koniec listopada 2020 r. zaplanowane jest posiedzenie Mieszanej Komisji Międzyrządowej, na którym kwestia ta będzie rozpatrywana. Model finansowy projektu zakłada zaangażowanie środków kredytowych z francuskiego Skarbu Państwa i pozyskanie z innych źródeł.
Na tym etapie jesteśmy zainteresowani pozyskaniem 50 lokomotyw elektrycznych dwusystemowych, zdolnych do prowadzenia składów załadowanych od 5500 do 6000 tonami ładunku. Potrzebujemy tych lokomotyw z wieloletnim programem utrzymania i lokalizacji produkcji na Ukrainie. W drugim etapie jesteśmy zainteresowani pozyskaniem lokomotyw jednosystemowych - powiedział podczas negocjacji Vladimir Żhmak, szef Ukrzaliznyci..
Odnosząc się do lokalizacji produkcji na Ukrainie, dyrektor generalny Alstom powiedział - „Działamy na rynku od wielu lat i możemy sprostać potrzebom Ukrzaliznyci. Alstom ma doświadczenie na rynkach z lokalnymi zakładami produkcyjnymi i usługowymi. To wzmacnia naszą współpracę i tworzy nowe miejsca pracy. W szczególności w ten sposób pracujemy w Kazachstanie i RPA ”.
Trzeba zauważyć, że w czerwcu 2018 roku francuska firma ogłosiła, że opracowuje projekt produkcji lokomotyw elektrycznych dla Ukrainy. Następnie odbyły się kolejne spotkania i negocjacje pomiędzy przedstawicielami firmy z MIU i UZ. Główną problematyczną kwestią było finansowanie zamówień. W kwietniu poinformowano, że Francja jest gotowa do sfinansowania projektu dostawy lokomotyw Alstom na Ukrainę.
Pod koniec kwietnia br. Ukrzaliznyca rozpoczęła proces wyboru producenta do odnowienia floty lokomotyw elektrycznych. Zgodnie z zaproszeniem do udziału w konkursie Ukrzaliznyca wskazała na potrzebę zakupu 135 lokomotyw elektrycznych AC, 50 lokomotyw elektrycznych DC, 20 lokomotyw dwusystemowych AC / DC (25kV / 3kV). W sumie - 205 lokomotyw elektrycznych.