Otwarcie nowego odcinka kolei dużych prędkości w Hiszpanii

Otwarcie nowego odcinka kolei dużych prędkości w Hiszpanii

31 października 2020 | Źródło: Kurier Kolejowy / Renfe
PODZIEL SIĘ

W Hiszpanii oddano do użytku 110-kilometrowy odcinek Zamora - Pedralba de la Praderia na linii dużych prędkości Madryt - Galicja. Koszt jego budowy wyniósł 898 mln euro. Wraz z otwarciem odcinka całkowita długość sieci kolei dużych prędkości w Hiszpanii wzrosła do 3567 km.

Fot. Renfe

Dzięki uruchomieniu odcinka skraca się czas przejazdu między Madrytem a głównymi miastami wspólnoty autonomicznej Galicji, położonej na atlantyckim wybrzeżu Hiszpanii: 24 minuty szybciej można dostać się do La Coruña, 31 minut szybciej do Vigo, 39 minut szybciej do Ourense, 41 min - do Santiago de Compostela, 1 godzina 2 minuty - do Lugo i 1 godzina 26 minut - do Pontevedra.

Ponadto nowa sekcja pozwala na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Tak więc między Madrytem, ​​Ourense, Santiago i La Coruña codziennie będą kursować cztery pociągi w każdym kierunku. Na trasach Madryt - Pontevedra, Madryt - Lugo, Madryt - Vigo jest odpowiednio sześć, pięć i cztery pary pociągów dziennie.

Hiszpański krajowy operator kolejowy Renfe planuje dalsze zwiększanie częstotliwości ruchu, ponieważ zapotrzebowanie na transport wraca do poziomu sprzed pandemii Covid19. Ruch wzrośnie również dzięki wprowadzeniu nowych pociągów, w tym Madryt-Santiago-Pontevedra, które z kolei po raz pierwszy zapewnią bezpośrednie połączenie między Madrytem a Villagarcia de Arosa. Pojawiły się także nowe pociągi między Santiago a La Coruna, Santiago a Vigo, Ourense i Lugo. A wcześniej pociąg Vigo-La Coruña, który kursował tylko w dni powszednie, teraz będzie obsługiwał pasażerów również w weekendy.

Hiszpański operator infrastruktury szybkiej kolei Adif AV rozpoczął prace nad drugim etapem przebudowy stacji Castellón de la Plana w Walencji, położonej na odcinku Castellón-Valencia śródziemnomorskiego korytarza TEN-T. Prace obejmują aranżację połączonego toru o szerokości 1435 i 1668 mm, który pozwoli na swobodny przejazd pociągów towarowych między południową Hiszpanią a innymi krajami Europy. Prace są współfinansowane przez rząd Hiszpanii i Unię Europejską za pośrednictwem instrumentu Łącząc Europę