W okresie styczeń-październik 2020 r. przez sieć Kolei Rosyjskich przewieziono 4,8 mln TEU załadowanych i pustych kontenerów we wszystkich rodzajach ruchu, czyli o 17,8% więcej niż w tym samym okresie w 2019 r. W ruchu krajowym wysłano ponad 1,9 mln TEU (+ 12,7%), w eksporcie - 1,2 mln TEU (+ 14,5%), w imporcie - 1 mln TEU (+ 15,5%), w tranzycie - 637 tys.TEU (+ 36,5%).
- chemia i soda - 574,9 tys.TEU (+ 26,4% w porównaniu do stycznia-października 2019);
- ładunek drewna - 455,8 tys. (+ 6,3%);
- papier - 296 tys. (+ 15,5%);
- towary przemysłowe - 323 tys. (+ 27,7%);
- sprzęt - 272 tys. (+ 15,9%);
- maszyny, obrabiarki, silniki - 240,8 tys. (+ 29,2%);
- samochody i komponenty - 194,3 tys. (-3,6%);
- metale żelazne - 166,6 tys. (+ 45,7%);
- metale nieżelazne - 120,5 tys. (+ 27,4%);
- reszta i drobnica - 107,7 tys. (+ 19,4%);
- budownictwo - 107 tys. (+ 12,4%);
- ropa i produkty naftowe - 67,7 tys. (-5,9%);
- nawozy chemiczne i mineralne - 35 tys. (+ 7,6%);
- rudy nieżelazne i surowce siarkowe - 22,8 tys. (+ 42,6%);
- konstrukcje metalowe - 13,8 tys. (-4,1%);
- ryby - 18,3 tys. (-1,2%);
- ziarno - 7,4 tys. (+ 28,4%);
- produkty przemiału - 8,8 tys. (+ 13,1%);
- ziemniaki, warzywa, owoce - 6,1 tys. (wzrost o 1,6-krotność);
- cukier - 3,2 tys. (+ 24,9%);
- sól - 1,2 tys. (+ 4,1%);
- pozostałe produkty spożywcze - 135 tys. (wzrost o 1,4-krotność).
Transport kontenerowy dla Kolei Rosyjskich jest dziś motorem napędowym rynku transportowo-logistycznego, jest jednym z najbardziej obiecujących kierunków działalności. Kierunek Chiny - Europa - Chiny ma największy udział w tranzycie Kolei Rosyjkich. Na przykład w tym roku tranzyt przez Kazachstan wzrósł o ponad 50% w porównaniu z rokiem 2019.
Wzrost wolumenu ruchu kontenerowego następuje nie tylko z powodu tranzytu, ale także importu / eksportu. Ponadto w ostatnim czasie Koleje Rosyjskie obserwują tendencję do znacznego wzrostu zainteresowania korytarzami multimodalnymi przez porty Dalekiego Wschodu.
Bieżący rok pokazuje, że transport kolejowy jest najbardziej stabilną branżą, podczas gdy przewozy drogowe i fracht spadły. W kontekście pandemii kolej mimo wszystkich problemów kontynuowała swoją pracę i była w stanie przewieźć ładunek, który został jej częściowo przekazany z transportu drogowego, lotniczego i morskiego.